دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شیراز
یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰
فرا رسيدن عيد قربان بر تمام مسلمانان جهان مبارك باد

روايت قربان
(اني اري في المنام اني اذبحك) پسر نازنينم! در خواب به من امر شده تو را در راه خدا قرباني كنم (فانظر ماذا تري) نظر تو چيست؟! چقدر زيبا جواب داد اين شيرين پسر: (يا ابت افعل ما تومر ستجدني ان شاء الله من الصابرين) اي پدر! هرانچه بدان ماموري انجام بده، ان شاءالله مرا از بندگان صبور و شكيبا خواهي يافت. خيال ابراهيم بيشتر ارام گرفت و وي بر داشتن چنين پسري خداي را سپاس و بر خود مباهات كرد. ان گاه پسر را با ملاطفت و مهرباني بسيار در اغوش فشرد و بوسه اي بر فرقش زد و دست محبت و نوازش بر سر و گيسوانش كشيد.
ابراهيم به همراه اسماعيل، سعي را تمام كرد و سپس طواف نمود و در مقام خودش (مقام ابراهيم) دوگانه اي به جاي اورد. ان گاه بند و برنده تيز و پارچه پاكيزه برداشت و با اسماعيل به قربان گاه شتافت. او در اين راه گام ها را بلند و با شتاب برمي داشت؛ زيرا معتقد بود در كار خدا بايد تعجيل كرد. در بين راه، ابليس چند مرتبه به سراغش امد تا وسوسه اش كند، بلكه بتواند پس از اين همه امتحان ها و ابتلاءها و سرسپردگي و بندگي ابراهيم، وي را از صراط حق بازدارد و به باطل كشاند. اما، مگر مي توان ابراهيم را از راه حق منحرف نمود. ابراهيم با صلابت فوق بشري و با ابهتي راستين، بر نفس سركش لگام عدم زد و شيطان را با سنگ راند و رمي جمره كرد؛ گويي گرگي درنده را با كلوخي چند از خود دور مي كند.
به منا رسيدند. بي درنگ دستان اسماعيلش را از پشت بست و بسم الله الرحمن الرحيم را بر زبان جاري كرد و در حالي كه براي اخرين بار با محبت پدرانه سيماي نازنين اسماعيل را به تماشا نشسته بود.
چشم بر سپيدي گلوي اسماعيل دوخت و خنجر بران را بر حنجرش اشنا ساخت. اما هر چه كشيد، كارد تيز نبريد. ابراهيم بر قدرت دست افزود و با تواني دوچندان بر دسته چاقوي تيز فشار وارد كرد و ان را با شدت كشيد؛ اما گويي از اين چاقو، در عالم چاقويي كندتر وجود ندارد!
ناگاه ابراهيم از شدت عصبانيت كارد را بر سنگي در ان نزديكي فرود اورد و ان سنگ به دو نيم شد. ابراهيم با تعجب و عصبانيت به كارد خطاب كرد كه: اي چاقو! گلوي اسماعيلم را براي خدا نمي بري، اما سنگ را خرد مي كني؟! گويا چاقو به اواز درامد كه: اي ابراهيم! تو مي گويي و مي خواهي ببرمش، اما خدا مي گويد نبر.
مناسك حج ابراهيمي
اداب و احكام حج تمتع: احرام، وقوف به عرفات كه در چهار فرسخي مكه است، وقوف به مشعر الحرام كه تقريبا در دو فرسخي مكه است، رفتن به مني كه نزديك مكه است و انداختن سنگ ريزه بر جمره عقبه، قرباني كردن در مني، تراشيدن سر يا گرفتن كمي از ناخن يا مو در مني، طواف زيارت، دو ركعت نماز طواف، سعي بين صفا و مروه، طواف نساء، دو ركعت نماز طواف نساء، ماندن در مني در شبهاي يازدهم و دوازدهم ذيحجه و بعضي بايد شب سيزدهم را هم در مني بمانند؛ انداختن سنگ ريزه بر سه جمره در مني در روز يازدهم و دوازدهم و بعضي در روز سيزدهم هم بايد بيندازند.
اداب و اعمال روز عيد قربان
عيد قربان داراي احكامي است:
1- روزه عيد قربان و عيد فطر حرام است.
2- اعتكاف در عيد قربان و عيد فطر باطل است؛ زيرا شرط صحيح بودن اعتكاف، روزه است.
3- حاجي بايد شب عيد قربان از طلوع فجر تا طلوع خورشيد در مشعرالحرام بماند و در روز عيد قربان وارد منا گرديده، رمي جمره عقبه و ذبح نموده و سپس سر بتراشد يا تقصير كند.
4- احياي شب عيد قربان براي كسي كه در مشعرالحرام باشد، مستحب است.
5- زيارت امام حسين عليه السلام در عيد قربان مستحب است.
6- كسي كه در منا نيست، مستحب است قرباني كند و به ان (اضحيه) گفته مي شود و لازم نيست شرايط قرباني در حج را داشته باشد.
7- نماز عيد قربان و عيد فطر در زمان غيبت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف، مستحب است و به نوبه خود داراي نكاتي است: الف) قضا ندارد. ب) به جماعت يا فرادا خوانده مي شود. ج) چنان چه به جماعت خوانده شود، داراي دو خطبه است كه بعد از نماز ايراد مي گردد. د) داراي قنوت هاي نه گانه است و هر دعايي در ان ها خوانده شود كافي است، گرچه بهتر است از دعاهايي كه در كتب دعا نقل شده، استفاده گردد. ه) اذان و اقامه ندارد، ولي براي اعلام، چند مرتبه (الصلوه) گفته شود. (افق حوزه - 3 ابانماه 1391 شماره 349)
فلسفه عيد قربان و قرباني
اسماعيل بن مسلم سكوني، از جعفر بن محمد، از پدران بزرگوارش، از قول پيامبر خدا(صلي الله عليه واله) نقل كرده كه فرمود: قرباني براي ان واجب شد كه بينوايان، از گوشت به وسعت و نوا برسند (و سير شوند). پس به انان بخورانيد.
ابوبصير مي گويد: محضر مبارك امام صادق(عليه السلام) گفتم: سر جعل و تشريع قرباني چيست؟
حضرت فرمودند: خداوند متعال هنگام ريختن اولين قطره خون حيوان به زمين، صاحب قرباني را مي بخشد. اين يكي از علل تشريع قرباني است.
ديگر ان كه، بدين وسيله اهل تقوي از غير متقي ممتاز مي شوند و تنها عمل ايشان مقبول واقع مي شود; چنانكه خداوند در قران فرمود: (هرگز به رضاي خدا نخواهد رسيد و مقبول درگاهش واقع نخواهد شد گوشت حيواناتي كه نه تصدق داده شده و نه خونش را ريخته اند. بلكه ان تقواي صاحب اين قرباني ها مقبول درگاهش مي باشد.) سپس در تاييد اين حكمت (حكمت دوم)، امام عليه السلام فرمودند: بنگر چگونه خداوند متعال قرباني هابيل را پذيرفت و قرباني قابيل را رد كرد و اين نبود جز به خاطر ان كه هابيل اهل تقوي و قابيل فاقد ان بود. (ميقات حج - پاييز 1385، شماره 57، صفحه 34)
عيد قربان در كلام بزرگان
فرا رسيدن عيد بزرگ اسلامي قربان را به همه مسلمين تبريك عرض مي كنم. عيدي كه انسان هاي اگاه را به ياد قربانگاه ابراهيمي مي اندازد، قربانگاهي كه درس فداكاري و جهاد را در راه خداي بزرگ ـ را ـ به فرزندان ادم و اصفياء و اولياي خدا مي دهد. عمق جنبه هاي توحيدي و سياسي اين عمل را جز انبياي عظام و اولياء كرام عليهم الصلوه والسلام و خاصه عبادالله كس ديگري نمي تواند ادراك كند. اين پدر توحيد و بت شكن جهان به ما و همه انسان ها اموخت كه قرباني در راه خدا پيش از انكه جنبه توحيدي و عبادي داشته باشد جنبه هاي سياسي و ارزش هاي اجتماعي دارد. به ما و همه اموخت كه عزيزترين ثمره حيات خود را در راه خدا بدهيد و عيد بگيريد. خود و عزيزان را فدا كنيد و دين خدا را و عدل الهي را برپا نماييد. به همه ما ذريه ادم فهماند كه مكه و مني قربانگاه عاشقان است و اينجا محل نشر توحيد ونفي شرك،كه دلبستگي به جان و عزيزان نيز شرك است. به فرزندان ادم درس اموزنده جهاد در راه حق را داد كه از اين مكان عظيم نيز فداكاري و از خود گذشتن را به جهانيان ابلاغ كنيد. به جهانيان بگوييد در راه حق و اقامه عدل الهي و كوتاه كردن دست مشركان زمان بايد سر از پا نشناخت و از هر چيزي حتي مثل اسمعيل ذبيح الله گذشت كه حق جاودانه شود. اين بت شكن و فرزند عزيزش بت شكن ديگر سيد انبياء محمد مصطفي صلي الله عليه و اله و سلم به بشريت اموختند كه بت ها هرچه هست بايد شكسته شود.
مهاجران الي الله در مسلخ منا
صبح روز پنجشنبه، مصادف با عيد قربان 1394 شمسي، صدها نفر از حاجيان هنگام انجام مناسك حج جان خود را از دست دادند.
در اين حادثه كه ساعت 9 صبح رخ داد، هزاران نفر از حجاج حاضر در منا كه براي فريضه رمي جمره به سمت جمرات مي رفتند، در تقاطع خيابان هاي 204 و 223 به هم پيوستند و در اثر ازدحام جمعيت، چندين هزار نفر جان باختند و بيشتر از اين اين تعداد هم مجروح شدند.
مقام معظم رهبري حفظه الله: (جان باختگان اين حادثه انشاء الله مشمول اين كلام نوراني قران اند كه: و من يخرج من بيته مهاجرا الي الله و رسوله ثم يدركه الموت فقد وقع اجره علي الله (هر كس به عنوان مهاجرت به سوي خدا و پيامبر او، از خانه خود بيرون رود، سپس مرگش فرا رسد، پاداش او بر خداست؛ (النساء: 100)) اين براي بازماندگان، تسلاي بزرگي است. انان پس از طواف و سعي و پس از ساعات پربركت عرفات و مشعر و در حال انجام مناسك حج به ديدار معبود شتافته اند، و انشاء الله مورد لطف و رحمت ويژه احديتند.
در سايه سار شعر
بيا به خانه الاله ها سري بزنيم
ز داغ با دل خود حرف ديگري بزنيم
به يك بنفشه صميمانه تسليت گوييم
سري به مجلس سوگ كبوتري بزنيم
به ياد منطق قربانيان كوي منا
به ناي غفلت خود، نيش خنجري بزنيم
(قيصر امين پور، پاسدار اسلام - شهريور 1379- شماره 225)
رشحاتي از قلم
اسماعيل و ابراهيم به راه افتاده اند. سجاده اي به وسعت تمامي زمين، در قربان گاه پسر، رو به راه شده است. ابراهيم در برابر رسالت خويش، خم مي شود و ركوع مي كند تا تيزي شمشير خويش را دو برابر كند و تحفه اي را كه براي اثبات صداقت خويش پيش كش اورده است، تقديم كند؛ ولي شمشير با حلق اسماعيل در نمي اميزد و سرانجام، سربلندي انسان در بلندترين قله تاريخ دلدادگي اش اتفاق مي افتد.
ابراهيم! امتحان تو، بلنداي سقف عشق را در معماري بندگي نشان داد و خدا تو را استعاره كرد براي عبرت مدعيان ايمان.
سالك راه عشق، پلك هاي بسته مي خواهد و قلب روشن. انجا صحنه عاقلانه ترين جنون هاي دلدادگي ست؛ جايي كه انچه هست، معرفت است؛ نه مصلحت. در اين مسير، روح من، اسماعيل من است و براي ابراهيم شدن، تيغي تيزتر از (فراموشي خود) ندارم. به راستي، تنها كساني فراموش نمي شوند كه خود را از ياد ببرند.
بارالها! نفس خويش را در هر لحظه (رمي جمرات) مي كنم تا هر انچه جز تو در من تجسم شود، محكوم به نابودي باشد.
الهي! حج دروني ام را به قرباني كردن نفس پايان ده تا اسماعيل وجودم را كه در من به وديعه نهاده اي، باهمان معصوميت كودكانه به ديدار تو اورم.

 
منبع/نویسنده:
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
 
تاریخ: ۲۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۱

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)