روابط عمومی دانشگاه شیراز
سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷

آغاز به كار نخستين همايش ملي "چيستي و چگونگي تحول در علوم انساني از ديدگاه آيت‌الله خامنه‌اي " در دانشگاه شيراز
 
مراسم افتتاحيه نخستين همايش ملي " چيستي و چگونگي تحول در علوم انساني از ديدگاه آيت‌الله خامنه‌اي " امروز چهارشنبه 24 آبان در دانشگاه شيراز برگزار شد.
اين آيين با حضور آيت الله ايماني ، نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز، آيت الله دكتر كلانتري ، نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري و استاد دانشگاه شيراز، دكتر گشتاسبي ، سرپرست دانشگاه شيراز، حجت الاسلام و المسلمين نيري ، مسئول نهاد رهبري دانشگاه شيراز و جمعي از اساتيد، پژوهشگران، محققان حوزوي و دانشگاهي، طلّاب و دانشجوياني از سراسر كشور ، ‌در تالار حكمت دانشگاه شيراز ترتيب يافت.
دكتر ابراهيم گشتاسبي راد، سرپرست دانشگاه شيراز در ابتداي اين مراسم ضمن خير مقدم به شركت كنندگان در همايش ملي " چيستي و چگونگي تحول در علوم انساني از ديدگاه آيت‌الله خامنه‌اي" اظهار داشت : اين همايش با تلاش ها و اقدامات موثر اساتيدي همچون دكتر زاهد و دكتر صادقي برگزار شده و شايسته است كه از همه دست اندركاران اين برنامه قدرداني كرد.
وي، در ادامه با اشاره به تاريخ تحول علوم گفت : در گذشته علوم مهندسي كمّي گرا و فقط به دنبال نتيجه بودند ، اما پس از مدتي مسائل انساني و اجتماعي به اين علوم وارد شد.
دكتر گشتاسبي افزود : رابطه دوجانبه علوم مهندسي و علوم انساني و اجتماعي سبب شد كه تفكر سيستمي شكل بگيرد و همه ي مسائل با هم در ارتباط باشند.
سرپرست دانشگاه شيراز بيان داشت : به عنوان نمونه براي ساخت يك پل ، جدا از محاسبات فني - مهندسي ، بايد به مسائل زيست محيطي، اكوسيستم، اقتصاد منطقه و مسائل انساني و اجتماعي توجه داشت.
وي تصريح كرد : خوشبختانه دانشگاه شيراز به عنوان يك دانشگاه جامع ، رشته هاي مختلف را دارا مي باشد و فضايي فراهم شده كه تفكر سيستمي در آن شكل بگيرد.
دكتر گشتاسبي خاطر نشان كرد : ضروري است كه در زمينه ي علوم انساني هم متناسب با نيازها و بر اساس آموزه هاي ديني و فرهنگ اسلامي ، تلاش صورت گيرد و تحول ايجاد شود ، تا علوم انساني بتواند پاسخگوي نيازهاي جامعه باشد.

دكتر سيد سعيد زاهد زاهداني، استاد جامعه شناسي دانشگاه شيراز و دبير علمي نخستين همايش ملي " چيستي و چگونگي تحول در علوم انساني از ديدگاه آيت‌الله خامنه‌اي " هم در آيين گشايش اين همايش گفت: آنچه امروز به عنوان علوم انساني در كشورما رايج است مبتني بر توليدات اين علم در غرب است، بنابراين ابزاري را در اختيار مديران ما قرار مي دهد كه منجر به توسعه فرهنگ غربي مي شود.
وي، علوم انساني را نرم افزار مديريت اجتماعي دانست و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سال هاي گذشته همواره بر لزوم ايجاد تحول در علوم انساني تاكيد داشته اند تا اين تغيير منجر به اين شود كه نرم افزاري كه در اختيار مديران جامعه قرار مي گيرد، جامعه را به سمت اسلام سوق دهد.
دكتر زاهد تصريح كرد: تمام تلاش ها براي ايجاد تحول در علوم انساني نيز به اين دليل انجام مي شود كه يك نرم افزار مديريت اجتماعي مبتني بر آموزه ها و فلسفه اسلامي توليد شود.
دبير علمي همايش اظهار اميدواري كرد كه اين سلسله همايش ها به ايجاد تحول در علوم انساني منجر و شرايطي ايجاد شود كه جامعه به سمت مناسبات اسلامي هدايت شود.
وي افزود: در اين همايش از بين 40 مقاله برگزيده، 11 مقاله ارايه مي گردد و 7 كرسي نظريه پردازي، 2 ميزگرد، 5 نشست هم انديشي و 5 كارگاه آموزشي نيز برگزار مي شود.

دكتر محمد هادي صادقي ،رئيس دبيرخانه نوانديشي هاي رهبر معظم انقلاب هم گفت: اين دبيرخانه در تلاش است كه بخشي از كاستي هاي موجود در سطح ملي را از طريق جريان مديريت دانش در حد توان برطرف كند.
دكتر صادقي افزود: اين جريان داراي شوراي سياستگذاري علمي و دبيرخانه است و هدفش اين است كه نخبگان و پژوهشگران دانشگاهي و حوزي را در سطح ملي و جهاني گرد هم آورد و مسائل انقلاب را با توجه به نظرات رهبر معظم انقلاب به بحث و بررسي بگذارد.
وي ادامه داد: اين امر مي تواند به هم افزايي، نقد و بررسي تطبيقي و روش مند، و مدل سازي براي ايجاد تحول ، منجر شود.
دكتر صادقي، در مورد همايش 2 سالانه چيستي و چگونگي تحول در علوم انساني از ديدگاه آيت الله خامنه اي هم اظهار داشت: چنين همايش هايي در حقيقت جايگاهي براي ارايه فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي و ارايه نتايج پيش همايش هايي است كه در دانشگاه شيراز و ديگر دانشگاه ها برگزار شده است.


حجت‌الاسلام و المسلمين دكترعلي ذوعلم ، معاون پژوهش و آموزش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري و رئيس پژوهشكده فرهنگ و مطالعات اجتماعي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي نيز در همايش "چيستي و چگونگي تحول در علوم انساني از ديدگاه آيت‌الله خامنه‌اي" در دانشگاه شيراز با اشاره به موانع ايجاد تحول در علوم انساني اظهار داشت: فرهنگ حاكم بر نظام پژوهشي و آموزشي كشور، يك مانع اساسي بر سر راه تحول در علوم انساني است.
وي با بيان اينكه تحول در علوم انساني به معناي دور ريختن دستاوردهاي گذشته در اين حوزه نيست، خاطرنشان كرد: اگر موانع موجود برداشته نشود نمي‌توان به حركت شوراي تحول اميدوار بود.
دكتر ذوعلم افزود: متأسفانه نظام آموزش و پژوهش كشور طوري برنامه‌ريزي‌شده كه با هرگونه تحول ناسازگار است و مانع جدي محسوب مي‌شود.
معاون پژوهش و آموزش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري ادامه داد: در مدارس حفظ مطالب و تشويق به كنكور و تست زدن حاكم است و در دانشگاه تقليد از استادان و در چنين شرايطي تحول در علوم انساني معنايي ندارد.
وي، نبودن جسارت نقد در دانشگاه‌ها را يكي از موانع تحول برشمرد و اظهار داشت: فضاي آموزشي دانشگاه‌ها به گونه ايست كه دانشجو بايد همان چيزي را بگويد كه استاد قبول دارد و روح آزادانديشي، تفكر و تعقل در فرهنگ آموزشي و پژوهشي كشور كم‌رنگ است.
دكتر ذوعلم با تقدير از نگاه حكيمانه رهبر معظم انقلاب به فضاي دانشگاه‌ها در ايجاد كرسي‌هاي آزادانديشي، خاطرنشان كرد: وجود نگاه‌هاي محافظه‌كارانه و ملاحظه‌كاري‌هاي بي‌مورد آسيب‌هاي جدي بر سر راه تحول در علوم انساني است.
معاون پژوهش و آموزش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري افزود: فرهنگ حاكم بر فضاي آموزشي گفت‌وگوي علمي و نقد را برنمي‌تابد و دانشجو از وارد شدن به مباحثه با استاد خوف دارد.
وي تصريح كرد: براي رها شدن از فضاي حاكم بر محيط‌هاي علمي بايد فضاي آزادانديشي و مناظره علمي در دانشگاه‌ها تقويت شود كه اين مسئله با يك جهاد علمي امكان‌پذير است.

دكتر غلامعلي حداد عادل ، رئيس شوراي تحول در علوم انساني شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم در نخستين همايش ملي " چيستي و چگونگي تحول در علوم انساني از ديدگاه آيت‌الله خامنه‌اي " در دانشگاه شيراز گفت: تحول در علوم انساني بدون همكاري و ورود همدلانه و گسترده دانشگاه ها و دانشگاهيان ممكن نيست.
دكتر حدادعادل افزود: براي رسيدن به نتايج مطلوب در اين زمينه بايد يك حركت عمومي گسترده با فهم عميق و دقيق و با همدلي در سراسر كشور در حوزه و دانشگاه ايجاد شود.
وي، فرهنگ هر تمدن را نرم افزار آن تمدن دانست و ادامه داد: بايد ديد كه علوم انساني كه در گذشته و امروز در دانشگاه هاي ما تدريس مي شده و مي شود چگونه وارد دانشگاه هاي ما شده است.
استاد فلسفه دانشگاه تهران اظهار كرد: وقتي غرب به پيشرفت هاي مادي در علوم تجربي، مهندسي و پزشكي دست يافت، كشورهايي كه به آن دستاوردها نرسيده بودند دچار يك خودباختگي شدند و دست بالا را از آن غرب دانستند و تصور كردند كه كليد سعادت را غرب براي ابد پيدا كرده است.
دكتر حدادعادل گفت: در كشور ما نيز علوم انساني كه در غرب پديد آمده بود به همراه رياضي، فيزيك و شيمي وارد شد.
رئيس شوراي تحول در علوم انساني، با اشاره به عضويت حدود 20 شخصيت حقيقي و حقوقي در اين شورا افزود: ما در ميان رشته هاي علوم انساني 16 رشته اقتصاد، علوم اجتماعي، حقوق، علوم سياسي، علوم تربيتي، روان شناسي، تاريخ، هنر، معماري، ارتباطات، مديريت، زبان هاي خارجي، مطالعات زنان، فلسفه، فلسفه دين و مشاوره و راهنما را در اولويت قرار داديم.
دكتر حدادعادل ادامه داد: بنا را هم بر اين گذاشتيم كه در هر يك از رشته هاي مذكور، امر تحول را به استادان متدين دانشگاهي بسپاريم، استاداني كه معتقد به تحول هستند و از نظر علمي نيز در فضاي دانشگاهي اعتبار دارند و همچنين به روحانيوني كه در حوزه به آن رشته توجه داشته اند.
وي بيان كرد: با براي تحقق تحول در علوم انساني چهار ديدگاه و موضع را اختيار كرده ايم و براي تحقق اين چهار موضع چهار موضوع و معيار را برگزيده ايم چهار موضعي كه اختيار كرده ايم عبارتند از اسلامي سازي، بومي سازي، كارآمدي و روز آمدي است و چهار موضوع و معياري كه برگزيده ايم نيز شامل برنامه (آموزشي و كتب درسي)، استاد، دانشجو و سامان بخشيدن به پايان نامه ها و مجلات پژوهشي مي شود.
دكترحدادعادل گفت: از بعد از انقلاب هرگز در حوزه علوم انساني، از نظر فني و كارشناسي اين حجم كاري جدي انجام نشده بود.
وي، ضعف نظريه پردازي لازم براي تحول علوم انساني را يكي از موانع پيشرفت كار دانست و ادامه داد: ما بايد از مباني هستي شناسي و معرفت شناختي خودمان انسان شناسي اسلامي را استخراج كنيم.
رئيس شوراي تحول در علوم انساني شوراي عالي انقلاب فرهنگي، برداشت نادرست از اسلامي شدن و مخالفت جريان هاي سياسي غرب گرا با تحول در علوم انساني را ديگر موانع پيشرفت كار در اين زمينه برشمرد و گفت: برخي مايل هستند كه تحول در علوم انساني را سياسي و جنجالي كنند كه ما بايد در اين زمينه هوشيارانه عمل كنيم.
دكتر حداد عادل خاطر تصريح كرد: برخي در اين مملكت مسؤوليت‌هايي را اشغال كرده و حاضر به تحول در علوم انساني نيستند و به‌صورت پنهان و آشكار با اين مسئله مخالفت مي‌كنند.
استاد فلسفه دانشگاه تهران اضافه كرد: جريان سياسي غرب‌گرا و مخالف تحول در علوم انساني با نامه‌نگاري به برخي سران مملكت سعي دارند موضوع تحول در علوم انساني را سياسي جلوه داده و جنجال به پا كنند كه در برخورد با آنان بايد هوشيار بود.
دكتر حداد عادل برداشت نادرست از اسلامي شدن، كمبود امكانات، ضعف نظريه‌پردازي و طرز تلقي‌هاي نادرست و طعنه دوستان را نيز از موانع ديگر تحول در علوم انساني برشمرد و افزود: ما واقعاً از دوستانمان ديگر انتظار نداريم كه به ما طعنه زده و اظهار مي‌كنند كه شوراي تحول قصد سكولاري برخورد كردن با موضوع را دارد.
وي با بيان اينكه شوراي تحول در پي كشاندن دستاوردهاي همايش‌ها و كارگاه‌ها به درون كلاس‌هاي دانشگاهي، فكر دانشجو و استاد است، تصريح كرد: اين همايش‌ها بايد در عمل نتيجه دهد و ما مي‌خواهيم وزارت علوم را آماده پذيرش اين تحول بزرگ كنيم هرچند كه به مسائل و مشكلات آنان نيز واقف هستيم اما با صبر و حوصله كار را پيش خواهيم برد.
رئيس شوراي تحول در علوم انساني كشور افزود: كاري كه شوراي تحول در پي آن است يك كار بلندمدت بوده كه ممكن است 100 سال طول بكشد اما براي مملكت حياتي و فوري است، چراكه اگر اين تحول در علوم انساني صورت نگيرد گويي اصلاً انقلابي در كشور روي نداده و تمام دستاوردهاي انقلاب به هدر خواهد رفت.
دكتر حدادعادل با بيان اقدامات 8 ساله شوراي تحول اظهار داشت: تاكنون 60 برنامه كاربردي ماحصل 140 جلسه شورا تصويب‌شده كه از دل آن 300 كتاب در دست تأليف است كه چند كتاب آن درسي است و تدريس مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: در طول 40 سال پس از انقلاب اسلامي و 83 سال تأسيس دانشگاه تهران به اقرار اكثر استادان، به‌اندازه اقدامات شوراي تحول، كار در حوزه علوم انساني صورت نگرفته كه در اين راستا ده‌ها همايش در سراسر كشور برگزار شده است.
دكتر حدادعادل گفت: شوراي تحول اختيارات وسيعي دارد و در 4 حوزه برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي، استادان، دانشجويان و سامان دادن مقاله‌ها و مجلات وارد عمل شده است كه 5 معاونت امور شوراها، استادان، امور تأليف، دانشجويي و ارتباط با حوزه ، اين عرصه را پوشش مي‌دهند.

سخنراني حجت الاسلام دكتر پارسانيا، رئيس قطب بنيادهاي نظري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم درباره حكمت متعاليه و تحول در علوم انساني ، سخنراني حجت الاسلام والمسلمين دكتر خسروپناه ، دبير هيئت حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي، سخنراني حجت الاسلام والمسلمين دكتر غلامي ، رئيس كنگره بين المللي علوم انساني اسلامي با موضوع تبيين سير تحول در علوم انساني و چشم انداز آينده و ارائه مقاله با عنوان چالش هاي گريز از تجربه گرايي و عقل گرايي به سوي اراده گرايي براي توليد علوم انساني اسلامي توسط دكتر محمدعلي گودرزي ، استاد بخش روان شناسي باليني و عضو شوراي تحول و ارتقاء علوم انساني و اجتماعي دانشگاه شيراز ؛ از ديگر برنامه هاي صبح نخستين روز همايش ملي " چيستي و چگونگي تحول در علوم انساني از ديدگاه آيت‌الله خامنه‌اي " در دانشگاه شيراز بود.



در بعداز ظهر روز نخست همايش هم 4 كارگاه با عناوين : مديريت اثربخش در حوزه آسيبهاي اجتماعي از ديدگاه آيت الله خامنه اي ؛ الگوي عملياتي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ؛ روش شناسي و اصول پژوهش در معارف انقلاب اسلامي ؛ و معرفي پايگاه اطلاعات علوم اسلامي ؛ 4هم انديشي با موضوع : بررسي سند تحول در علوم انساني ؛ تبيين جريان شناسي تحول در علوم انساني بعد از انقلاب اسلامي ؛ تبيين عدم پاسخگويي و كارآمدي الگوها و مدلهاي رايج اقتصادي در حل مسائل جامعه ايران اسلامي ؛ و تبيين عدم پاسخگويي و كارآمدي الگوها و مدلهاي رايج توسعه پايدار در حل مسائل جامعه ايران اسلامي ؛ 2 ميزگرد با عناوين : تبيين اصول و مباني روش شناسي توليد علوم انساني اسلامي ؛ و بررسي نقشه راه تحول در علوم انساني ؛ 2 كرسي علمي
ترويجي با عنوان : منطق توليد يك نظريه در علوم اسلامي ؛ و حوزه و تمدن سازي و 3 ارائه مقاله درباره ي : آسيب شناسي گفتمان علمي حوزه و دانشگاه در تحول علوم انساني(ازمنظرمقام معظم رهبري) ؛ آسيب شناسي مساله وحدت حوزه و دانشگاه در بومي سازي علوم انساني در كشور ؛ و تحول و ارتقاء علوم انساني: بررسي اقدام‌هاي صورت گرفته و ارائه پيشنهادهايي براي بهبود ؛ برگزار شد .
برنامه هاي نخستين همايش ملي " چيستي و چگونگي تحول در علوم انساني از ديدگاه آيت‌الله خامنه‌اي " فردا هم در دانشگاه شيراز ادامه مي يابد.
قرار است اختتاميه اين همايش با سخنراني آيت الله دكتر احمد بهشتي ، نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري و دكتر دهقاني ، رئيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام ، پنج شنبه 25 آبان ماه در تالار حكمت دانشگاه شيراز برگزار شود.
عموم علاقه مندان مي توانند در برنامه هاي اين همايش شركت نمايند.
عكس هاي بيشتر مرتبط با اين خبر در آرشيو الكترونيكي روابط عمومي دانشگاه شيراز موجود است.
http://gallery.shirazu.ac.ir


   تاریخ: ۲۲:۱۹ - ۲۴/۰۸/۱۳۹۶   بازدید: ۷۱۶

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)