روابط عمومی دانشگاه شیراز
شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷

راه اندازي نخستين مركز علوم انساني ديجيتال كشور در دانشگاه شيراز
 
مراسم آغاز به كار رسمي نخستين مركز علوم انساني ديجيتال كشور با حضور جمعي از اساتيد دانشكده ادبيات و علوم انساني، در تالار دكتر مصطفوي دانشگاه شيراز برگزار شد.
دكتر امير سعيد مولودي، رئيس مركز علوم انساني ديجيتال دانشگاه شيراز در اين نشست به تشريح اهداف و برنامه هاي مركز پرداخت.
وي اظهار داشت: مطالعات علوم انساني ديجيتال در دو حوزه علوم انساني و مهندسي كامپيوتر و هوش مصنوعي صورت مي گيرد و در حقيقت از علوم كامپيوتر براي پژوهش هاي علوم انساني بهره مي گيرد.
وي اظهار داشت: علوم انساني ديجيتال يك حوزه مطالعاتي ميان رشته اي نوين است كه محصول تلفيق فناوري هاي ديجيتال با علوم انساني است و در اين حوزه از ابزارها و روش هاي ديجيتال براي پژوهش در رشته هاي علوم انساني استفاده مي شود.
استاد بخش زبان شناسي و زبانهاي خارجي دانشگاه شيراز گفت: ابزارها و روشهاي ديجيتال به پژوهشگر امكان مي دهد كه با سرعت و دقت بالا، اغلب به صورت خودكار و از زاويه اي كاملاً جديد به بررسي داده هاي بسيار بزرگ بپردازد.
دكتر مولودي، سال 1949 ميلادي و توليد نخستين داده الكترونيكي را آغاز علوم انساني ديجيتال در دنيا توصيف كرد و گفت: در وب سايت سنترنت (centernet) كه يك شبكه بين المللي از مراكز علوم انساني ديجيتال در سراسر دنياست، 194 مركز علوم انساني ديجيتال ثبت و معرفي شده است كه از اين ميان بيش از 70در صد مراكز متعلق به قاره آمريكاست.
وي افزود: 7 مركز علوم انساني ديجيتال در آسيا وجود دارد و مركز علوم انساني ديجيتال دانشگاه شيراز ،هشتمين مركز آسيا و نخستين مركز ايران در اين زمينه به شمار مي رود.
رئيس مركز علوم انساني ديجيتال دانشگاه شيراز اظهار داشت: در گذشته مديريت كلان علمي كشور در اختيار متخصصان رشته هاي ديگر بوده و درآمد زا نبودن رشته هاي علوم انساني باعث شده كه سرمايه گذاري چنداني براي آنها صورت نگيرد.
وي ادامه داد: مركز علوم انساني ديجيتال دانشگاه شيراز هم در خروجي توليد علم دانشگاه تأثير خواهد داشت و هم زمينه ساز كسب درآمد در سطح بين الملل براي كشور خواهد بود.
دكتر مولودي ، در ادامه به بيان مزاياي مركز علوم انساني پرداخت و گفت: تحول در مطالعات و پژوهش هاي علوم انساني با گذار از مطالعات محدود و سنتي به سوي پژوهش هاي بنيادي جامع و روزآمد، امكان تحليل و پردازش متون فارسي و توليد محصولات و نرم افزارهاي پيشرفته پردازش زبان طبيعي در زبان فارسي مانند نرم افزار تشخيص سرقت ادبي، نرم افزار واژه نما، نرم افزار خلاصه ساز، نرم افزار ترجمه ماشيني ، نرم افزارهاي تبديل گفتار به متن و متن به گفتار و نرم افزار طراحي سوال خودكار در زبان هاي مختلف ؛از مزاياي مركز علوم انساني ديجيتال به شمار مي رود.
وي، ارتقاء وجه بين المللي دانشگاه هاي كشور با افزايش ارجاعات به منابع ديجيتال، امكان همكاري با مراكز پيشرو دنيا در زمينه علوم انساني ديجيتال، راه اندازي و ارائه دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري در علوم انساني ديجيتال در كشور و منطقه، افزايش چمشگير مقالات منتشر شده در حوزه علوم انساني به دليل بكر بودن اين حوزه مطالعاتي و در نتيجه ارتقاء مطالعات پژوهشي علوم انساني را از ديگر مزاياي راه انداي اين گونه مراكز برشمرد.
به گفته ي رئيس مركز علوم انساني ديجيتال دانشگاه شيراز ، اين مركز مي تواند به درآمدزايي علوم انساني نيز بيانجامد و از طريق فراهم سازي دسترسي داده هاي توليد شده براي افراد، نهادها و دانشگاه هاي ايران و جهان ؛ فروش خدمات پژوهشي به نهادهايي كه نياز به تحليل داده هاي بزرگ دارند؛ جذب منابع مالي پژوهشي كشور و يا بودجه هاي پژوهشي دنيا ؛ تهيه محصولات مختلف آموزشي همچون مواد آموزشي زبان هاي فارسي ،انگليسي،عربي وساير زبان ها ؛ و تهيه و اعتبارسنجي آزمون هاي مختلف زباني با استفاده از پايگاه هاي داده اي توليد شده در مركز ؛ براي انديشمندان و نخبگان علوم انساني درآمدزايي نمايد.
دكتر مولودي تصريح كرد : ساخت داده هاي بزرگ؛ داده كاوري ، پردازش زبان طبيعي و توليد نرم افزار براي زبان فارسي؛ تصويرسازي و توليد نقشه هاي تصويري سه بعدي؛ برچسب زني زباني پايگاه هاي داده ؛ و ساخت و طراحي بازي هاي رايانه اي ؛ از جمله برنامه ها و اهداف مركز علوم انساني ديجيتال دانشگاه شيراز است.
دكتر فرخ حاجياني ، رئيس دانشكده ادبيات و علوم انساني نيز در ابتداي مراسم آغاز به كار رسمي نخستين مركز علوم انساني ديجيتال كشور در دانشگاه شيراز ، با اشاره به ضرورت كارآفريني در دانشگاه هاي نسل سوم اظهار داشت: پژوهش هاي دانشگاهي بايد به تجاري سازي ، صنعتي شدن و در نهايت به مصرف بازار منتهي شود.
وي افزود: دانشگاه هايي مي توانند به حيات خود ادامه دهند كه داراي ابتكار، نوآوري، خلاقيت و تعامل با دنيا باشند.
دكتر حاجياني، علوم انساني ديجيتال را يك موضوع ميان رشته اي برشمرد و گفت: حوزه هاي ميان رشته اي از تلفيق دانش، روش و تجارب دو يا چند حوزه علمي- تخصصي تشكيل مي شود كه براي شناخت و حل يك مسئله پيچيده يا معضل اجتماعي چند وجهي كاربرد دارد.
رئيس دانشكده ادبيات و علوم انساني خاطر نشان كرد: عليرغم اينكه در دهه اخير شتاب بخشيدن به روند توسعه علمي كشور و نيز توسعه علوم انساني در سياست هاي علمي كلان مورد توجه قرار گرفته است، اما متأسفانه به اهميت ميان رشته ها در توسعه علوم انساني كمتر پرداخته شده است.
دكتر حاجياني، ضعف كاربرد علم، سياست زدگي، عدم استقلال جامعه علمي، ضعف كيفي پژوهش ها وموانع فرهنگي را از جمله موانع توسعه علوم انساني در موضوع ميان رشته ها برشمرد و اظهار داشت: تأمين فضاي باز فكري و دانشگاهي، كاربردي كردن علوم انساني، اصلاح سياست هاي كلان علمي، تقويت ارتباطات بين المللي و ارتقاء امكانات و بودجه مي تواند اين موانع را برطرف كند.
در ادامه اين مراسم ، دكتر عليرضا احمدي، معاون پژوهشي دانشكده ادبيات و علوم انساني و دكتر جواد عباس پور، رئيس كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه شيراز به بيان مطالبي درخصوص اهميت و ضرورت علوم انساني ديجيتال پرداختند.

عكس هاي بيشتر مرتبط با اين خبر در آرشيو الكترونيكي روابط عمومي دانشگاه شيراز موجود است.
http://gallery.shirazu.ac.ir



   تاریخ: ۱۶:۳۶ - ۱۳/۱۲/۱۳۹۶   بازدید: ۷۰۶

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)