روابط عمومی دانشگاه شیراز
پنج شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸

برگزاري نشست تخصصي "جهاني شدن، هويت و تربيت" در دانشگاه شيراز
 
نخستين نشست تخصصي كميته «تعليم و تربيت و هويت» از سلسله نشست هاي «پروژه هويت ايرانيان» با عنوان «جهاني شدن، هويت و تربيت» توسط دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شيراز و با همكاري « مركز تبيين انديشه هاي آيت الله خامنه اي »، انجمن علمي علوم تربيتي و انجمن علمي مديريت و برنامه ريزي آموزشي برگزار شد.
اين نشست در دو پنل تخصصي با ارائه دكتر حسن ملكي (استاد دانشگاه علامه طباطبايي)، دكتر رحمت اله مرزوقي ( استاد دانشگاه شيراز) و دكتر بابك شمشيري (دانشيار دانشگاه شيراز و رئيس دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي ) و با مديريت خانم دكتر معصومه محترم (استاديار دانشگاه شيراز و دبير كميته تعليم و تربيت و هويت ) ترتيب يافت.
در ابتداي پنل نخست، دكتر شكرالله خاكرند، دبير پروژه هويت ايرانيان به معرفي مركز، پروژه و اقدامات انجام شده پرداخت. دانشيار بخش تاريخ دانشگاه شيراز در تشريح رويكرد اين پروژه اظهار نمود: به جاي فراخوان هاي صوري همايش ها، كار را بصورت پروژه شامل حمايت از تحصيلات تكميلي، برگزاري نشست ها و ...تعريف كرده ايم.
دبير پروژه هويت ايرانيان گفت: كميته هاي دين و هويت، تاريخ و هويت، سياست و هويت، زبان و هويت، هنر و هويت، جامعه شناسي و هويت، جغرافيا و هويت، ادبيات فارسي و هويت ، گردشگري و هويت براي تبيين مسائل گوناگون درخصوص مسئله هويت در دانشگاه شيراز شكل گرفت و انتظار اين است كه هر كميته در سال تحصيلي جاري خود 5 سخنراني و 2 نشست برگزار كند.
وي در پايان از حمايت دكتر نادگران رئيس دانشگاه شيراز و دكتر زبرجد معاون پژوهشي دانشگاه شيراز از پروژه هويت ايرانيان تقدير كرد.
سپس دكتر حسن ملكي استاد دانشگاه علامه طباطبايي بحث خود را با عنوان « تربيت اسلامي و چالش هاي پيش رو » با قرائت آيات ابتداي سور شمس آغاز كردند : « وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا ... وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا و ...» ايشان اظهار نمود كه در هر آيه ابتدا به موضوع و سپس به كاركرد اشاره مي شود.
استاد دانشگاه علامه طباطبايي به موضوع تربيت نفس پرداخت و در تبيين جايگاه تزكيه در انسان شناسي اسلامي گفت : « تزكيه باعث مي شود كه انقباض فطري انسان به انبساط فطري منجر شود و بنابراين تربيت، فرآيند به فعليت رسيدن گرايش هاي بالقوه فطري در پرتو تزكيه است.»
دكتر ملكي در نقد «اصالت دادن به تغيير» خاطر نشان كرد: هر كهنه اي باطل نيست و هر نويي حق نيست. در تحول علوم انساني، لزوماً نو بودن ملاك نيست. بر همين اساس بنا به تعبير آيت الله جوادي آملي سقراط اولين شهيد راه حق است.
وي در جمع بندي سه چالش پيش روي تربيت اسلامي گفت: اولين چالش، چالش حق بودن نو و باطل بودن كهنه است در حالي كه در تربيت اسلامي شايد يك حديث بار معنايي داشته باشد كه صد تا كتاب هم آن را نداشته باشد. دومين چالش اصالت دادن به تغيير است و سومين چالش واقعيت هاي پيچيده دنياي امروز است كه در آن بحث مسئله هاي بي صاحب و اساتيد بي دغدغه مطرح است. اين چالش در بحث هويت خسران هاي زيادي ايجاد مي كند و از اين رو تربيت اسلامي بايد به متن بپردازد و نسخه امروزي براي مسئله هاي روز بنويسيد.
دكتر ملكي در پايان براي تحقق تربيت اسلامي راهبردهايي از جمله نقد بي رحمانه نظريه هاي غربي با معيارهاي علمي و فروكاستن ابهت علمي آن ها و در نتيجه باز شدن راه براي توليد نظريه هاي اسلامي تربيتي، رويكرد و برنامه هجومي به تربيت مدرن از طريق فضاي مجازي ، توجه به نهادها خصوصاٌ نهاد خانواده كه مي تواند سد مقاومي در برابر آسيب هاي فضاي مجازي باشد،و لزوم پرورش تفكر نقاد و نهادينه شدن تربيت اسلامي در قول و فعل مسئولان كلان كشور كه الگويي عملي براي جامعه است، ارائه داد.
در بخش دوم پنل اول دكتر بابك شمشيري بحث خود را با عنوان « چالش هاي نظام تعليم و تربيت ايران در عصر جهاني شدن » ارائه نمود.
وي با اشاره به دو گانه جهاني شدن به مثابه فرآيند و جهاني شدن به مثابه پروژه گفت: جهاني شدن از يك طرف فرآيندي از تحولات پي در پي است و از طرف ديگر به دليل منافع گروه ها و دولت ها نمي شود منكر وجه پروژه بودن آن شد.
در ادامه رئيس دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي به شرح نظريه هاي جهاني شدن يعني عام گرايي فرهنگي، خاص گرايي فرهنگي و گفت و گو مندي پرداخت.
دكتر شمشيري جهاني شدن را مانند ماهيت همه امور دنيا داراي پيامدهاي مثبت و منفي دانست كه گسترش تبادلات و ارتباطات، گسترش تحصيلات و وسعت يافتن افق ديد انسان ها را از پيامدهاي مثبت و بروز بحران هاي هويتي جديد، بحران هاي زيست محيطي و بحران هاي معنوي، اخلاقي، رواني را از پيامدهاي منفي آن دانست.
وي در ادامه به تبيين الزامات تعليم و تربيت از جمله تربيت عقلاني با تاكيد بر تفكر تحليل انتقادي و آينده نگر، تربيت اجتماعي با تاكيد بر حقوق شهروندي، تربيت فرهنگي، تربيت اخلاقي با تأكيد بر خود كنترلي، تربيت عاطفي ، تربيت هنري، تربيت حرفه اي و ... پرداخت.
دكتر شمشيري در پايان جامعه را در حال تغييرات سريع و حجيم دانست و تاكيد كرد كه از تغيير گريزي نيست. وي يكي از مهم ترين مشكلات عدم موفقيت در زمينه تربيت را تمركزگرايي دانست و در همين زمينه بيشترين مشكل سند تعليم و تربيت را دستوري بودن آن دانست.
در پنل دوم دكتر رحمت الله مرزوقي بحث خود را با عنوان « نسبت جهاني شدن، هويت و تربيت » ارائه نمود.
دكتر مرزوقي اظهار داشت: هر كدام از اين مفاهيم خودش مباحث وسيع و گسترده اي دارد و هركدام مي بايست مورد بررسي قرار گيرد.
استاد بخش علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شيراز همچنين انقلاب اطلاعاتي و فناوري ارتباطي را از عواملي رشمرد كه آرامش، امنيت و هويت پيشين انسان ها و جوامع را مورد تغيير و تهديد قرار داده است. وي با اشاره به اين كه ما در عصر جهاني شدن قرار داريم، جهان را در حال آزمودن يك انتقال پارادايمي يا تحول در يك الگوي كلان دانست و در ادامه به تشريح معاني جهاني شدن از جمله بين المللي شدن، آزادسازي، عالمگيرشدن، سرزمين زاديي و ... پرداخت.
دكتر مرزوقي با اشاره به دوگانه جهاني سازي به مثابه پروژه و پروسه اذعان داشت كه هر دو رويكرد بايد مد نظر قرار گيرد.
در پايان نشست «جهاني شدن، هويت و تربيت» با مديريت خانم دكتر محترم و حضور هر سه استاد ارائه دهنده بحث در جايگاه، سوالات اساتيد و دانشجويان حاضر مطرح و پاسخ ها از سوي اساتيد ارائه شد.
   تاریخ: ۱۵:۴۳ - ۲۱/۱۲/۱۳۹۷   بازدید: ۱۴۶

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)