روابط عمومی دانشگاه شیراز
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸

برگزاري يازدهمين كنگره‌ي ملّي مهندسي عمران در دانشگاه شيراز
 
يازدهمين كنگره ي ملّي مهندسي عمران، به مدت 2 روز در دانشكده ي مهندسي دانشگاه شيراز برگزار شد.
در مراسم افتتاحيه ي اين كنگره، دكتر حميد نادگران رئيس دانشگاه شيراز، دكتر شوشتري به نمايندگي از هيأت امناي كنگره، دكتر انوار دبير كنگره، مهندس اسكندرپور شهردار شيراز و مهندس رجبي نماينده ي مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي به سخنراني پرداختند.
دكتر نادگران ضمن خوشامدگويي به شركت كنندگان اين مراسم بيان داشت: دانشگاه شيراز همه ساله ميزبان كنگره ها و كنفرانس هاي ملي و بين المللي است.
رئيس دانشگاه شيراز گفت : اين دانشگاه با بيش از ۱۷هزار دانشجو، در ۷۵ رشته ي تحصيلي و بيش از ۳۵۰ رشته-گرايش در قالب ۱۵ دانشكده، يكي از برترين دانشگاه هاي كشور در تراز ملي و بين المللي به شمار مي رود.
وي، شعار و رويكرد اصلي دانشگاه شيراز را، كيفيت آموزش و پژوهش با تكيه بر همه ي ظرفيت هاي بالقوه و بالفعل پژوهشي اعلام كرد و افزود: حركت به سمت دانشگاه هاي نسل سوم و چهارم در جهت نوآوري و كارآفريني، با عنايت به باورهاي انديشمندان در راستاي حضور در متن جامعه و حل مسائل و مشكلات آن از ديگر اهداف اين دانشگاه است. دكتر نادگران همچنين، تربيت نيروي انساني متعهد، متخصص، زبده و ماهر ، توجه جدي و حمايت از فعاليت هاي آموزشي و پژوهش دانش بنيان متكي به هوش و خلاقيت بي نظير جوانان و دانش آموختگان دانشگاه را از ديگر اهداف اين دانشگاه برشمرد.
رئيس دانشگاه شيراز گفت: در جهان امروزي بهره گيري از دانش و بينش انسان هاي انديشمند و پويا و به كارگيري عنصر خلاقيت و تفكر در كارآفريني متكي بر ثروت و رفاه از علم، مي تواند بخشي از نقشه ي راه آموزش و پژوهش كشور در راستاي ماندن در صحنه ي بين المللي و دفع حملات رقيبان باشد.
وي پرداختن به پژوهش ها و آموزش هاي سنتي، سليقه اي و بي هدف را ازجمله عوامل بازدارنده ي حل مشكلات مرتبط دانست و اظهار داشت: ديگر آبي از اقتصاد تك محصولي، شكننده و ضربه پذير نفتي گرم نمي شود. آنگاه است كه ديگر هيچ بهانه اي براي نسل هاي آينده ي كشور مقبول نخواهد بود.
دكتر نادگران، افزود: عدم توجه به علوم مهندسي كاربردي و تقاضامحور، توشه ي ما را در اين مسير بي رحم رقابتي بين المللي از ما خواهد گرفت.
وي عدم توجه به كيفيت و دقت، سطحي شدن علوم و غلبه ي تفكر كمي و عددي بر كيفيت را، تنها بخش كوچكي از آفات نظام آموزش عالي برشمرد و گفت: تلاش براي نوشتن مقالات ولو با كيفيت ولي بي هدف به منظور كسب جايگاه دانشگاهي بدون منزلت واقعي، قابل تامل است.
دكتر شوشتري، دومين سخنران اين نشست بود كه پس از بيان تاريخچه اي از فعاليت هاي كنگره ي مهندسي عمران، محل برگزاري دوازدهمين كنگره ي ملي مهندسي عمران را، سال آينده در دانشگاه سهند تبريز اعلام كرد.
در ادامه، دكتر انوار، دبير علمي يازدهمين كنگره ي ملي مهندسي عمران نيز، به ارائه ي گزارشي درخصوص برگزاري اين كنگره و مقالات پذيرفته شده پرداخت و گفت: از ۷۹۰ چكيده مقاله ي دريافت شده در دبيرخانه ي كنگره كه توسط ۱۵۳ داور بررسي گرديد، ۷۲۰ چكيده در مرحله ي اول پذيرفته شد و از اين تعداد ۶۴۹ مقاله ي كامل به دبيرخانه ارسال شده است. در ادامه ي روند داوري، از ميان مقالات كامل دريافتي، ۵۵۷ مقاله ي كامل پذيرش داده شد كه از اين ميان، ۴۹۹ مقاله در سيستم سامانه ي كنگره موجود است، ۱۹۲ مقاله ي آن توسط پژوهشگران ارائه و ۳۰۷ مقاله ي آن به صورت پوستر نمايش داده خواهد شد.
دكتر انوار،در ادامه به بيان چند ويژگي خاص كنگره يازدهم اشاره كرد. وي از حذف چاپ پوستر كاغذي و مجموعه ي چكيده ي مقالات و جايگزين كردن اپليكيشن هوشمند در اين كنگره، به منظور صرفه جويي در مصرف كاغذ خبر داد و همچنين به استفاده از سامانه ي همانندجو در روند داوري مقالات دريافت شده در اين كنگره اشاره كرد.
دبير علمي يازدهمين كنگره ي ملي مهندسي عمران ،همچنين از تشكيل نشست ويژه ي مهندسي، براي برنامه ريزي درسي رشته هاي مهندسي، به دليل ضرورت بازنگري دروس اين رشته، سخن گفت.
مهندس اسكندپور، شهردار شيراز نيز از ديگر سخنرانان اين نشست بود. وي با انتقاد به اين موضوع كه دانشگاه شيراز، عليرغم سابقه ي تاريخي فراواني كه دارد، در طول اين سال ها توسعه ي چنداني نيافته است، سخنان خود را آغاز كرد و افزود: متاسفانه دستگاه هاي اجرايي كمتر مايل هستند كه طرح هاي خود را به دانشگاه ها بسپارند و اين به اين دليل است كه فهم مشتركي ميان دانشگاه ها و دستگاه هاي اجرايي وجود ندارد.
وي خواستار تغيير سر فصل دروس دانشگاهي شد و گفت: دروس دانشگاهي و جهت دانشگاه ها بايد به سمت نياز جامعه برود. اين كنفرانس و ديگر كنفرانس هاي مشابه نيز، بستر و زمان مناسبي براي يافتن راه حل هاي مناسب در اين باره است.
مهندس رجبي، نماينده ي مردم شيراز در شوراي اسلامي نيز از ديگر سخنرانان اين مراسم بود. وي با اشاره با تعداد زياد دانش آموختگان رشته هاي مهندسي در كشور گفت: ما بيش از ۵۰۰ هزار مهندس در سازمان نظام مهندسي كشور داريم كه اگر راهبري نكنيم و يا بستر توليد كار را فرهم نكنيم، تهديد بزرگي است، اما اگر برنامه ريزي كنيم و بتوانيم از اين جريان به عنوان حامي توسعه در كشور استفاده كنيم، فرصت بزرگي است.
وي در ادامه به مبحث كيفيت آموزش در نظام عالي كشور اشاره كرد و خواستار بازنگري سرفصل دروس و هماهنگي دانشگاه ها با نياز جامعه شد.
مهندس رجبي همچنين به اينكه سلسله مراتب در حوزه ي مهندسي ازبين رفته است، انتقاد كرد و با اشاره به دو حادثه ي زلزله و سيل در كشور درخصوص مديريت بحران گفت: ماهيت بحران پايه ي مهندسي دارد، ما بايد برگرديم و دروس مربوط به بحران و مديريت بحران را در دروس مهندسي و به ويژه مهندسي عمران اصلاح كنيم. مديريت بحران چه قبل، چه بعد و چه در حين انجام كار نيازمند دانش است و آن هم در دانشكده ي مهندسي بايد اتفاق افتد.
گفتني است كنگره ي ملّي مهندسي عمران ، بزرگ ترين رويـداد علمي سالانـه ي مهندسي عمران در كشور است كه در ادامه ي مجموعه ي كنگره هـاي مـلّي و بين المللي، تحت نظارت و راهبرد هيأت امناي متشكل از نمايندگان شانزده دانشگاه و پژوهشگاه تراز اوّل كشور به صورت سالانه برگزار مي شود.
هدف از برگزاري اين كنگره، ارائه ي آخرين دستاوردهاي علمي و فناورانه ي متخصصين دانشگاهي و اصحاب صنعت ساخت وساز (شامل مشاوران، پيمانكاران و ديگر عوامل ارائه كننده ي خدمات مهندسي) به شركت كنندگان در كنگره و همچنين فراهم كردن بستر تعامل و تبادل اطلاعات بين مجموعه هاي دانشگاهي و دست اندركاران اين صنعت است.
موضوع محوري اين كنگره، «سازگاري با كم آبي» است. اين موضوع با توجه به كاهش چشم گير بارندگي ها، تداوم خشكسالي، استفاده ي بي رويه از منابع آبي و افت سرسام آور ذخاير سفره هاي زيرزميني و به تبع آن تنش هاي ناشي از كم آبي كه در سال هاي اخير براي كشور عزيزمان پيش آمده و منابع آبي موجود، نيازمند مديريتي جامع تحت لواي ''سازگاري با كم آبي'' است، انتخاب شده است، تا در اين راستا با ارائه ي مقاله هاي مرتبط و برگزاري ميزگردها و كارگاه ها با حضور مسئولين، متخصصان دانشگاهي و اصحاب صنعت به تدوين استراتژي گذر از دوران كم آبي كمك شود.
ژئوتكنيك، محيط زيست، سـازه و زلـزلـه، مديريت منابع آب، ژئودزي و ژئوماتيك، معــماري و شــهرســازي، سازه هاي هيدروليكي و دريايي غـيرعامل و مديريت بحران، آمــوزش مهـندسي و اخــلاق مهـندسي، مصالح، فنــاوري ســاخت و مـديـريت پروژه و برنامه ريزي حمل و نقل و مهندسي راه و ترابري، محورهاي اين كنگره مي باشد.

   تاریخ: ۱۳:۰۰ - ۱۴/۰۲/۱۳۹۸   بازدید: ۳۹۸

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)