روابط عمومی دانشگاه شیراز
شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸

چهارمين همايش ملي آموزش عالي
 
به همت معاونت آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، «چهارمين همايش ملي آموزش عالي» به ميزباني دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.
در اين همايش كه با هدف تبيين نقش و جايگاه آموزش در توسعه و پيشرفت كشور و با محوريت «دانشگاه جامعه محور» اجرا گرديد، از «پيشكسوتان و سرآمدان آموزشي» تجليل شد و «استادان نمونه كشوري» نيز معرفي و مورد تقدير قرار گرفتند.
«مديريت سرمايه انساني در دانشگاه ها»، «اقتصاد آموزش عالي در دانشگاه جامعه محور»، «مهارت افزايي و اشتغال پذيري دانش آموختگان»، «مسدوليت اجتماعي دانشگاه ها و تنوع بخشي به ماموريت آنها»، «الگوي حكمراني و نظام مديريتي مراكز آموزشي پژوهشي تقاضامحور» و «هم افزايي آموزش و پژوهش در دانشگاه جامعه محور» از جمله محورهاي اصلي نشست هاي تخصصي اين همايش بود.
دكتر منصور غلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در اين همايش با بيان اينكه در راستاي تحقق اهداف و اجراي برنامه ها، از دانشگاه ها انتظار داريم آموزش هاي هدفمند داشته باشند، گفت: اين آموزش ها تنها از متون درسي به دست نمي آيند و لازم است تا دانشجويان با نگاهي به آينده تربيت شوند.
دكتر غلامي در بيست و هفتمين آيين نكوداشت اعضاي هيئت علمي نمونه كشوري كه همزمان با چهارمين همايش ملي آموزش عالي، با بيان اينكه اكنون در نقطه عطف حوزه آموزش عالي كشور قرار داريم، اظهار داشت: طي ۴۰ سال بعد از انقلاب، آموزش بر ماموريت هاي ديگر دانشگاه ها سايه افكنده لذا نگاه به ماموريت هاي جديد دانشگاه ها مي تواند به يك تحول در روش ، خطي مشي و فناوري هاي مورد استفاده بيانجامد.
وي با اشاره به توفيقات به دست آمده در حوزه علمي افزود: تحولاتي كه در دانشگاه هاي بزرگ و با سابقه و تغييراتي كه در دو دهه گذشته در حوزه فناوري روي داده امري انكارنشدني است.
وزير علوم با تاكيد بر اينكه تحولات در حوزه آموزش عالي كم نيست اما بايد نگاه به توسعه و تحول را گسترش دهيم، ادامه داد: در حال حاضر در زمينه بازنگري محتوا، سرفصل ها و واحدهاي درسي اقدامات مناسبي صورت گرفته اما با توجه به سرعت تحول در دنيا، زمان زيادي براي فكر كردن نداريم لذا يك كار مستمر و پويا در آموزش عالي لازم است تا بتوان علاوه بر استفاده از تجربيات جهان، نيازهاي كشور را بيش از پيش مد نظر قرار داده و جايگاه خود را تعريف كنيم.
دكتر غلامي با بيان اينكه امروزه نياز به يك حركت جدي و قوي در سيستم آموزش عالي داريم، اظهار داشت: مولفه هايي كه بايد در درون اين سيستم مورد توجه قرار گيرند، بسيار مهم است. برهمين اساس لازم است تا نگاهي جامع و گسترده براي دانشجويان بخصوص جوانان ايجاد شود.
وي با اشاره به اينكه رهاكردن حوزه آموزش و كسب تجربه حين كار و استفاده از علايق شخصي، فرصت از دست دادن است، گفت: اميدواريم در برنامه دانشگاه ها و معاونت آموزشي وزارت علوم، توجه به آماده سازي در انتقال دانش و تجربه به متخصصان به عنوان مجريان تحولات علمي بيش از پيش شود.
وزير علوم افزود: در راستاي تحقق اهداف و اجراي برنامه ها، از دانشگاه ها انتظار داريم آموزش هاي هدفمند داشته باشند و توجه كنند كه اين آموزش ها تنها از متون درسي به دست نمي آيند و بايد دانشجويان با نگاهي به آينده تربيت شوند.
دكتر غلامي با تاكيد بر ايجاد نگاه كارشناسانه در دانشجويان نسبت به مسائل، ادامه داد: ايجاد اين نوع نگاه در دانشجويان امري ضروري است چراكه اين امر در حل مسائل و چالش هاي كشور بسيار اثرگذار خواهد بود.
وي در ادامه تصريح كرد: اكنون در جهاني قرار داريم كه ارتباطات بسيار نزديك و حضور افكار و انديشه هاي مختلف در آن فراوان است لذا امروزه تعريف دانشگاه ها در حوزه جهاني بسيار ظريف و حساس است.
وزير علوم با بيان اينكه استعدادهاي زيادي در كشور وجود دارد كه در آموزش عالي كشور شاخص توانمندي محسوب مي شوند، افزايش رشد اين استعدادها در تمامي مراكز علمي را بخش مهمي از وظايف آن ها دانست.
دكتر غلامي همچنين به اقدامات انجام شده در حوزه تحصيلات تكميلي اشاره كرد و افزود: آموزش عالي در حوزه تحصيلات تكميلي، علاوه بر تربيت دانش آموختگان، حوزه پژوهش را نيز مد نظر قرار دارد زيرا اگر يك دانشجو با نگاه كارشناسانه به حوزه تحصيلات تكميلي وارد شود، نگاه اثر بخش تري را در انتقال و اجراي پژوهش ها در جامعه خواهد داشت.
وي در ادامه در رابطه با موضوع اشتغال پذيري دانش آموختگان دانشگاه ها مطرح كرد: به منظور ايجاد شغل مرتبط با حوزه تخصصي فارغ التحصيلان، لازم است تا با ايجاد مهارت هاي مرتبط با رشته هاي تحصيلي دانش آموختگان، بخشي از نياز را در اين حوزه تقويت كنيم.
وزير علوم با تاكيد بر اهميت آموزش نيروي انساني براساس نياز جامعه و آمار و اطلاعات كشور، گفت: اگرچه سفارش تربيت نيروي انساني وجود ندارد اما بنده بارها اين درخواست را مطرح كردم و اگر موضوع در كارگروه خاص خود تعريف شود، مي توان بخشي از نيروي انساني مورد نياز كشور را مورد توجه قرار داد.
دكتر غلامي با اشاره به توفيقات به دست آمده در حوزه آموزش عالي تاكيد كرد: امروزه نياز داريم تا دانشگاه ها در جذب اساتيد جوان، برنامه ريزي و آموزش هاي اوليه به منظور اجراي برنامه هاي كلان كشور صورت گيرد.
وي در ادامه بر لزوم مسئوليت پذيري دانش آموختگان نيز تاكيد كرد و گفت: اينكه فارغ التحصيلان بدانند در چه وضعيت و زماني هستند و در آينده نيز چه شرايطي خواهند داشت، باعث افزايش انگيزه و علاقه مندي آن ها براي رسيدن به اهداف آينده مي شود.
وزير علوم اظهار داشت: اميدواريم بتوانيم در انجام وظيفه معلمي موفق باشيم زيرا تلاش اساتيد براي سربلندي كشور سرمايه بزرگي محسوب مي شود و زمينه ساز دستيابي به اهداف مطلوب خواهد بود.
دكتر مجتبي شريعتي نياسر ، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هم در چهارمين همايش ملي آموزش عالي ، با بيان اينكه ۴ سال گذشته ضرورت برگزاري اين همايش احساس شد تا مسائل را در خانواده بزرگ آموزش عالي مطرح كنيم، گفت: خوشبختانه همايش امسال توأم با معرفي اساتيد نمونه كشور شد و اين هم زماني بسيار معنادار است.
وي با تأكيد بر اينكه فلسفه وجودي همايش ملي آموزش عالي، معرفي سرمايه هاي انساني جامعه علمي است، افزود: جامعه ما نياز به معرفي الگوها دارد و اين محافل نيز در راستاي همين موضوع است.
دكتر شريعتي نياسر با اشاره به اينكه محور اصلي اين همايش، دانشگاه جامعه محور است، ادامه داد: براي دانشگاه ها قائل به مأموريت گرايي هستيم به اين معنا كه هرساله وزارت علوم يك مأموريت كلي براي آن ها تعريف مي كند علاوه بر آن، دانشگاه هاي بزرگ و مطرح، مأموريت ويژه اي تحت عنوان مديرپروري دارند.
معاون آموزشي وزير علوم بابيان اينكه مديرپروري به معناي پرورش انسان هايي است كه بتوانند در شرايط سخت قابليت هاي خود را براي اداره جامعه به كارگيرند، تصريح كرد: در بعضي از مراكز دانشگاهي بزرگ شاهد بوديم كه آزمايشگاهي را به عنوان آزمايشگاه اجتماعي در سطح ملي و بين المللي به عنوان يك درس مهارتي تعريف مي كنند تا دانش آموختگان بتوانند در شرايط سخت مديريت را بياموزند.
وي گفت: لازم است تا فرهيختگان مروري بر چهل ساله گذشته داشته باشند تا دريابند چند درصد مديران كشور، فارغ التحصيلان دانشگاه هاي شاخص كشور هستند. اين بررسي و تحليل به نوعي مي تواند مسئوليت و مأموريت هاي بزرگ دانشگاه ها را بيش ازپيش ترسيم كند.
معاون آموزشي وزير علوم علت معرفي اساتيد نمونه در چهارمين همايش آموزش عالي را گراميداشت ياد و خاطره استاد مطهري دانست و افزود: اميدواريم در سال هاي آينده در آستانه روز معلم، فراتر از نام اين استاد گام برداريم و به گزيده هاي از آثار ايشان اشاره داشته باشيم.
دكتر شريعتي نياسر گفت: اميدواريم در پرتو اين گردهمايي در كنار اساتيد نمونه بتوانيم از ظرفيت هاي آن ها بهره مند شويم و لازم است تا جامعه از ويژگي هاي اساتيد آگاهي بيشتري پيدا كنند چراكه جامعه دانشگاهي در بخش هاي مختلف مديريتي اعم از ايجاد اميد در جامعه و به تصوير كشيدن الگوهاي موفق مي تواند تأثيرگذار باشد.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها نيز در چهارمين همايش آموزش عالي ، با اشاره به لزوم بررسي نسبت بين فرآيندهاي جاري در دانشگاه با فرآيندها و سياست گذاري هاي كلان جامعه گفت: بايد بررسي كنيم نسبت بين تحولات دانشگاه با اسناد بالادستي از جمله بيانيه گام دوم رهبر معظم انقلاب چيست و در اين زمينه ها نياز به بازتعريف برخي مسائل داريم.
حجت الاسلام والمسلمين مصطفي رستمي، در ابتداي سخنان خود با اشاره به حضور در دانشگاه نسل چهارم اظهار داشت: وقتي از دانشگاه هاي نسل اول و دوم و سوم و چهارم حرف مي زنيم اين موضوع نشان دهنده توالي نسل ها در دانشگاه است كه همين موضوع نشان دهنده پيشرفت و حركت رو به جلوي دانشگاه است اما سوالي كه بايد از خود بپرسيم اين است كه كدام مسئله ها هستند كه در دانشگاه ها نسلي را از نسل ديگر متمايز مي كند؟ چه نيازها و فرآيندهايي هستند كه در يك نسل با نسل ديگر متفاوت است؟
وي با اشاره به اينكه موضوع امروز دانشگاه ها مسئله دانشگاه جامعه محور است خاطرنشان كرد: دستاوردهاي دانشگاه هاي كشور بدون ترديد دستاوردهاي بسيار خوب و قابل دفاعي است. مي توان ادعا كرد همه دستاوردهاي امروز كشور به نوعي مرتبط و مديون دانشگاه ها است. اما اين موضوع نبايد ما را از اين سئوال غافل كند كه تعريف امروز ما از دانشگاه چه نسبتي با جامعه واقعي دارد؟ امروز بايد دوباره به داستان نحوي و كشتي بان مولانا برگرديم و از خود بپرسيم كه آيا آنچه آموخته ايم قابل كاربرد در جامعه هست يا نه؟
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها افزود: موضوع شاگردپروري در دانشگاه ها موضوع بسيار مهمي است و مفهوم تربيتِ انسانِ طراز را پيش مي كشد. دكتر مطهري هرگاه در كتاب ها يا سخنراني هاي خود از اساتيدش ياد مي كند اين مضوع با تجليل بي نظيري همراه است. مشكلي كه امروز وجود دارد اين است كه ما در فرآيند تربيت استاد دانشگاه در كدام مرحله، شاگردپروري را به شاگردهاي امروز و اساتيد فردا آموزش مي دهيم؟
وي در ادامه افزود: توجه ما به فرد نيست بلكه به فرآيند است. اين فرآيند كجا اتفاق مي افتد؟ چيزي كه بيشتر اتفاق مي افتد اقدامات فردي خود استادان ممتاز و شاگردان ممتاز است نه فرآيندي فراگير.
شايان توجه است در اين همايش از دكتر احمد عريان ، استاد دانشكده دامپزشكي دانشگاه شيراز به عنوان استاد نمونه كشور تجليل شد.


   تاریخ: ۱۲:۴۸ - ۱۵/۰۲/۱۳۹۸   بازدید: ۲۷۳

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)