روابط عمومی دانشگاه شیراز
یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸

توقف سطح بندي دانشگاه ها: راهبرد جديد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي ارتقاي كيفيت آموزش عالي
 
معاون مركز نظارت، ارزيابي و تضمين كيفيت وزارت علوم تحقيقات و فناوري در دومين كنفرانس بين المللي و سيزدهمين كنفرانس ملي ارزيابي كيفيت در نظام هاي دانشگاهي كه توسط دانشگاه شيراز برگزار شد ؛ اظهار داشت : وزير علوم صحبت از سطح بندي دانشگاه ها را متوقف كرده است.
وي در خصوص دليل اتخاد اين تصميم گفت: در ميدان عمل متوجه شده ايم ادامه اين موضوع خطرناك است و متوجه فلسفه ارزيابي نيستيم.
دكتر محمدرضا نيستاني خاطر نشان كرد: همانگونه كه اگر در كلاسي دانش آموزان را سطح بندي كنيم دچار مشكل خواهيم شد، اگر دانشگاه ها را نيز سطح بندي كنيم با مشكلات بسياري مواجه مي شويم.
وي بيان كرد: اگر دانشگاهي با سطح بندي در رده دانشگاه سطح ۳ قرار گيرد، دانش آموختگان آن دانشگاه در استخدام دچار مشكل مي شوند و گروه هاي پژوهشي فعال نمي توانند روي پروژه هاي كلان كار كنند و اين ها مسائلي است كه بايد راجع آن چاره انديشي كرد.
دكتر نيستاني گفت: برآيند تمام تلاش هايي را كه در حوزه كيفيت سنجي دانشگاه ها تا كنون رخ داده است، قدر مي نهيم؛ اما به كنش گري ها انتقاد داريم.
وي ادامه داد: شبكه تضمين كيفيت دانشگاه ها هنوز شكل نگرفته است و گفت وگو راجع به كيفيت بيش از بيست و پنج سال است كه ادامه دارد.
اين مقام وزارت علوم افزود: با اين حال، گفت وگوي ما همچنان حرفه اي نيست و به معناي كار حرفه اي هنوز چندان آگاه نيستيم و گه گاه دچار چالش هاي بحراني مي شويم.
نماينده وزير علوم گفت: يكي از معاني مميزي، بازنگري روش هاست. وزارت علوم سه نقش اساسي دارد كه سياست گذاري، حمايت و پشتيباني و نظارت و ارزيابي است.
دكتر نيستاني عنوان كرد: بزرگترين خطا اين است كه كنشگر احساس كند روش هايي كه به كار مي رود روش هاي درستي است.
وي ادامه داد : گاه گفت وگوها و تصميم گيري ها در راهروها و به صورت سريع رخ مي دهد؛ از همين رو است كه سه دهه است كه از اعتباربخشي صحبت مي كنيم كه هنوز نهادينه نشده است.
نماينده وزير علوم عنوان كرد: وزارت علوم عرصه سختي است؛ زيرا هم آموزش و پژوهش و فناوري را در بردارد و هم مباحث فرهنگي را. وي خاطر نشان كرد : ارزيابي كيفيت چيزي جز گفت وگو راجع به نظام دانشگاهي و فرهنگ سازي نيست وكيفيت و ارزيابي دروني را نمي توان به پروژه بدل كرد.
گفتني است دومين كنفرانس بين المللي و سيزدهمين كنفرانس ملي ارزيابي كيفيت در نظام هاي دانشگاهي به همت دانشگاه شيراز و با هدف ارتقا كيفيت آموزشي؛ به مدت 2 روز برگزار شد.

   تاریخ: ۲۰:۲۳ - ۲۶/۰۳/۱۳۹۸   بازدید: ۳۷۹

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)