روابط عمومی دانشگاه شیراز
یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹
دعاي روز سيزدهم ماه مبارك رمضان
دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان ضمیمه

دعاي روز سيزدهم ماه مبارك رمضان
اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ، وَ صَبِّرْنِي فِيهِ عَلَي كَائِنَاتِ الْأَقْدَار،ِ وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِلتُّقَي و َصُحْبَةِ الْأَبْرَارِ، بِعَوْنِكَ يا قُرَّةَ عَينِ الْمَسَاكِين.
اي خدا در اين روز مرا از پليدي و كثافات پاك ساز، و بر حوادث خير و شر قضا و قدرت صبر و تحمل عطا كن، بر تقوي و پرهيزكاري و مصاحبت نيكوكاران موفق دار، و به ياري خود اي مايه شادي و اطمينان خاطر مسكينان.

شرح فرازهاي دعا
«اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ»
در اين دعا از خدا مي خواهيم ما را از كثافات پاك كند. منظور از «كثافات»، چرك گناه و معصيت است. انسان اگر اهل معصيت باشد، بوي بدي به خود مي گيرد و اگر مؤمن باشد، خوش بو خواهد بود. «او يس قرن» هنگامي كه به ملاقات پيامبر (صلي الله عليه وآله و سلم) آمده بود، فضاي خانه رسول الله (صلي الله عليه وآله و سلم) را معطر كرده بود و فرداي آن روز كه پيامبر (صلي الله عليه وآله و سلم) به خانه خويش باز گشت، فرمود: «إِنِّي لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْيمَن»، يعني پيامبر (صلي الله عليه وآله و سلم) رايحه خوش اويس را استشمام كرده بود.

هنگامي كه انسان گناه و معصيت پروردگار خويش را انجام مي دهد به تحقيق كه آن گناه و معصيت اثر سويي بر ظاهر و باطن آن انسان مي گذارد به طوري كه در روايات است كه با انجام هر گناهي لكه سياهي بر قلب انسان مي نشيند كه آن لكه سياه با مرور زمان و انجام گناهان بيشتر، افزوده مي گردد و باعث سياه شدن دل انسان مي شود به طوري كه ديگر حقايق الهي را نمي تواند بشنود و به مخالفت با آنان مي پردازد، پس انسان براي آن كه از آلودگي هاي گناهان پاك و طاهر گردد بايد از يگانه پروردگار عالم مدد بجويد و از او بخواهد كه گناهان او را بيامرزد تا از آلودگي ها نيز خلاصي يابد چرا كه تنها با آمرزش و غفران الهي است كه انسان از پليدي ها و زشتي هاي گناه پاك مي گردد و خداوند متعال نيز در قرآن به بندگان خود اين گونه بشارت مي دهد: ''قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ '' (1) يعني ''بگو از رحمت خداوند نوميد نشويد، به راستي كه خداوند همه گناهان را مي بخشد، همانا او آمرزنده و مهربان است.'' پس ما نيز در اين روز از خداوند مي خواهيم كه ما را جزو توبه كنندگان واقعي از گناهان قرار داده تا از پليدي ها و زشتي هاي گناه كه ما را روسياه درگاهش نموده است، پاك گرداند.

برطرف كردن بوي تعفن روح
در حال حاضر زمانه به گونه اي است كه طهارت واقعي نداريم و همه چيز شبهه ناك است. در طول سال انواع غذاهاي حرام و شبهه ناك را خورده ايم و «ماه رمضان» فرصتي براي شست وشوي باطني است. تناول غذاهاي حلال در استجابت دعا تأثيرگذار است. قرائت قرآن در هنگام سحر، زنگار دل را از بين مي برد

«الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ»
مراد از اين عبارت «كثافات و پليدي گناه» است، گناه آدمي را كثيف مي كند و دل را زنگار مي گيرد. براي اينكه زنگار قلب را از بين ببريم بايد سحرها قرآن بخوانيم. در روايت آمده است كه قلب انسان زنگ مي زند، همان طوري كه آهن زنگ مي زند، پس قلبتان را با استغفار و قرائت قرآن جلا بدهيد. همچنين كمك كردن و دستگيري از يتيمان هم زنگار دل را از بين مي برد.

«وَ صَبِّرْنِي فِيهِ عَلَي كَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ»
در اين بخش از دعا از خدا مي خواهيم كه ما را در برابر قضا و قدر خويش راضي كند. بنابراين از خدا درخواست مي كنيم كه خدايا مرا بر تقدير خودت صابر قرار بده! مراد از «كَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ»، قضا و قدر حتمي الهي است. هر كس در لوح محفوظ قضا و قدري دارد كه نمي داند صلاح او در آن امر است.

صبر در مقابل امتحان الهي
خداوند در قرآن مي فرمايد: ''و لبنلونكم بشيِ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشران'' يعني ''و امتحان مي كنيم شما را به وسيله اي از ترس و گرسنگي و نقصان و ضرر از اموال و خودتان و ميوه هايتان (در باغ ها) و بشارت باد بر صابران'' كه اين آيه نشان دهنده آن است كه انسان در تمام مراحل زندگي براي رشد و ترقي و ارزيابي عملكردش امتحان مي گردد و كساني در اين امتحان پيروز مي گردند كه بر تقديرات الهي راضي بوده و بر مشكلات و مصائب صبر نمايند.

هنگامي كه مصيبتي بر آنان وارد شد، بگويند: ''انا لله وانا اليه راجعون'' يعني همه ما براي خداييم و به سوي او باز مي گرديم'' كه خداوند نيز در عوض صبر و ايمان آن ها در قرآن مي فرمايد: ''أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ'' (2) يعني ''آنان گروهي هستند مخصوص به درود و الطاف الهي و رحمت خاص پروردگار و آنان خود هدايت يافتگانند''

در اين دنيا هر شخصي به ميزان خود داراي غم و مشكل است. استادم (مرحوم شيخ علي اكبر برهان) مي گفت: اگر يك روز گفتي كه من غصه اي ندارم، بدان كه اجلت نزديك است! سيد بن طاووس به فرزندش مي گويد: پسرم خانه كه مي سازي، بگذار گوشه اي از آن خرابه باشد تا بدون غصه و دغدغه نماني.

«وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِلتُّقَي»
در اين بخش از دعا از خدا مي خواهيم كه ما را موفق به تقوي كند. تقوا به معني اين هست كه اگر كسي از اعمال ما با خبر شود، طوري زندگي كرده باشيم كه ناراحت نشويم. ماه مبارك رمضان فرصتي براي تمرين تقوا است.

تقوا و پرهيزكاري
''ان اكرمكم عندالله اتقكم'' يعني ''به درستي كه گرامي ترين شما نزد خداوند تقوا پيشه ترين شماست'' و براي آنكه ما نزد پروردگار خويش داراي اجر و قربي باشيم بايد تقواي الهي را پيشه كنيم كه تقوا يك كلام به مفهوم انجام واجبات و ترك محرمات الهي مي باشد كه انسان را به مقام هاي والاي دنيوي و اخروي مي رساند كه يكي از آن مقامات اين است كه انسان تقوا پيشه و پرهيزكار طبق آيه قرآن نزد پروردگار خويش داراي حرمت مي گردد چنانچه خداوند در تمام امور در دنيا و آخرت او را كفايت مي كند .

«وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ»
در اين بخش از دعا از خدا مي خواهيم كه خدايا ما را با خوبان و ابرار هم نشين كند. بايد به اين نكته توجه داشت كه با چه كسي هم نشين مي شويم چنانچه در شعري داريم: «با بدان كم نشين كه صحبت بد / گر چه پاكي تو را پليد كند».

رابطه تقوا و مصاحبت با نيكان
رابطه تنگاتنگي بين تقوا و مصاحبت با نيكان مي باشد چرا كه انسان تقوا پيشه هيچ گاه با بدكرداران و كساني كه معصيت پروردگار خويش را انجام مي دهند مصاحبت و معاشرت نمي كند چرا كه خود خداوند نيز در قرآن مي فرمايد: «قل لايستوي الخبيث والطيب» : ''بگو كه خبيث و آلوده به كثافات و طاهر و پاكيزه مساوي نمي باشند'' تنها مصاحبت تقواپيشگان با نيكان و ابرار است چرا كه خود نيز از نيكان و ابرار هستند. زيرا كسي به درجه ابرار و نيكان نرسد مگر اينكه تقواي الهي را پيشه سازد.

«بعَوْنِكَ يا قُرَّةَ عَينِ الْمَسَاكِين»
خدايا به كمك و ياري خودت اين چهار دعاي من را مستجاب كن، اي كسي كه روشني چشم فقرا هستي.

نماز شب چهاردهم ماه رمضان (بلدالامين)
از پيامبر صلي الله عليه و آله روايت شده است:
فَمَنْ صَلَّى فِي اللَّيْلَةِ الرَّابِعَ عَشْرَةَ سِتّاً بِالْحَمْدِ (الفاتحه) وَ الزَّلْزَلَةِ (سوره الزلزله) ثَلَاثِينَ مَرَّةً هَوَّنَ اللَّهُ عَلَيْهِ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ وَ مُنْكَرٍ وَ نَكِيرٍ.
هر كس در شب چهاردهم ماه رمضان، اين نماز را بخواند، شش ركعت در هر ركعت يك بار سوره حمد و سي بار سوره زلزله را قرائت كند، خداوند از براي او سختي هاي مرگ (جان كندن) و نكير و منكر را آسان گرداند.

توصيه معنوي
امام خميني (قدس الله سره الشريف) در مورد ضيافت ماه مبارك رمضان فرموده اند: در اين ماه مبارك خودتان را تعريف كنيد به قوت هاي روحاني. در يك حديثي است كه پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند كه ماه رمضان آمد، اقبال كرد، آمد. در ضمنش مي فرمايند كه « دُعيتُم اِلي ضيافَت الله». ضيافت هاي خدا با ضيافت هاي مردم اين است فرقش كه وقتي شما را يك اشخاصي دعوت بكنند به يك مهماني، وقتي برويد در آن مهماني به حسب فراخور حال، يك چيزهايي براي خوردني و يك چيزهايي براي تفريح و اين چيزهاست.

ضيافت خدا در ماه رمضان يك شعبه اش روزه است، آن ضيافت خداست؛ يك شعبه اش روزه است و يك امر مهمش كه مائده غيبي و آسماني است قرآن است. شما دعوت شده ايد به مهماني خدا و شما در ماه رمضان مهمان خدا هستيد. مهماندار شما، شما را وادار كرده است به اينكه روزه بگيريد. اين راه هايي كه به دنيا باز است و شهوات است، اين ها را سدش كنيد تا مهيا بشويد براي ليلهْ القدر. ماه شعبان مقدمه است براي ماه مبارك رمضان كه مردم مهيا بشوند براي ورود در ماه مبارك رمضان و در «ضيافت الله».(3)

ترك مشتهيات در ضيافت الهي
اين ضيافت، همه اش ترك است؛ ترك شهوات از قبيل خوردني ها، نوشيدني ها و جهات ديگري كه شهوات انسان اقتضا مي كند. خداوند دعوت كرده است ما را به اينكه شما بايد وارد بشويد در اين ميهمانخانه و اين ضيافت هم جز ترك، چيزي نيست؛ ترك هواها، ترك خودي ها، ترك مني ها، منيت ها. اين ها همه در اين ميهمانخانه است و ما بايد حساب كنيم ببينيم كه آيا وارد شديم در اين ميهمانخانه يا اصلاً وارد نشديم، راهمان دادند به اين ضيافتخانه يا نه، استفاده كرديم و از اين ضيافت الهي يا نه. البته حساب امثال من با كرام الكاتبين است.اما من به شما آقايان و به هر كس كه اين كلمات مي رسد و خصوصاً، طبقه جوان عرض مي كنم كه آيا در اين مهمانخانه رفتيد؟ استفاده كرديد؟ از شهوات خصوصاً شهوات معنوي چشم پوشيديد؟ يا اينكه مثل من هستيد؟ (4)

 
منبع/نویسنده:
راسخون
 
تاریخ: ۱۸/۰۲/۱۳۹۹   بازدید: ۴۰

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)