روابط عمومی دانشگاه شیراز
یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹
دعاي روز هفدهم ماه مبارك رمضان
دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان ضمیمه

دعاي روز هفدهم ماه مبارك رمضان
اللهمّ اهْدِني فيهِ لِصالِحِ الأعْمالِ و اقْضِ لي فيهِ الحَوائِجَ و الآمالِ يا من لا يَحْتاجُ الي التّفْسير و السؤالِ يا عالِماً بما في صُدورِ العالَمين صَلّ علي محمّدٍ و آلهِ الطّاهِرين.
اي خدا! مرا در اين روز به اعمال صالحه راهنمايي كن، حاجت ها و آرزوهايم را برآورده ساز، اي كسي كه نيازمند شرح و سوال بندگان نيستي، اي خدايي كه ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهي، بر محمد و آل اطهار او درود فرست.

شرح فرازهاي دعا
«اللّهم اهدني فيه لصالح الاعمال»
خدايا من را راهنمايي كن تا اعمال صالح انجام دهم. انسان، صاحب اختيار است مي تواند رفتار خوب داشته باشد و «صالح» شود يا به عكس طالح باشد و جز «شر» از او صادر نشود.از خداي خود مي خواهيم راهنماي ما براي رسيدن به اعمال شايسته باشد راه يابي به عرصه «اعمال صالح» توفيق بزرگي است. صالحات ، همان كارهاي خوب و شايسته است اعمالي كه فرد و اجتماع را براي رسيدن به سعادت» ـ كه حد اعلا و هدف اصلي آدمي در زندگي است ـ آماده و نزديك كند.

اعمال صالح نشان ها و ويژگي هاي خاص دارد: از ايمان جدا نيست (يعني فقط مؤمن عمل صالح مي تواند انجام دهد)، از روي شعور و ادراك است، به قصد قرب الهي انجام مي گيرد (يعني خالصانه است)، لغو و بيهوده نيست و نتيجه بخش است، به موقع و شايسته است و در خدمت اجتماع است و دور از خودمحوري و خودخواهي.

آنچه در عمل اسلامي، ارزش آفرين است، زمينه هاي عمل، انگيزه ها و نيت آن است نه منافع آن. آن چه امروزه رفتار برخي انسان ها را از عمل صالح دور مي كند بي توجهي به همين نكته ارزشمند است. از خدا مي خواهيم ضمير ما را آگاه و پاك قرار دهد و نيت هاي ما را با عمل خداپسندانه، در خدمت به خلق و در راستاي رضا و قرب خويش همراه كند.

برخي در اين ماه وقت سحر بلند نمي شوند و نماز صبح خود را اول وقت نمي خوانند. بايد سحر بلند شويد و دعا بخوانيد. خودتان دعا را بخوانيد نه اينكه از راديو گوش بدهيد. دعاي افتتاح، دعاي ابوحمزه ثمالي را بخوانيد و از خدا بخواهيد كه شما را با بلاهايي مانند سيل و زلزله عذاب ندهد.

«واقض لي فيه الحوائج و الامال»
خدايا احتياجات و آرزوهاي من را برآورده كن. هرچه احتياجات و آرزوهاي شرعي دارم را برآورده كن. اگر اميد داري كه كسي ديگري دعايت را استجابت مي كند، دعايت مستجاب نمي شود. اگر مي خواهي كه دعايت مستجاب شود؛ ببين در دلت اگر به هيچ كس اميد نداري، خدا را صدا بزني، خدا حاجتت را مي دهد. توسل هم پيدا كنيد مخصوصاً به «نرجس خاتون» كه مادر ولي وقت (عجل الله فرجه) است. وقتي به پسرش بگويد كه كسي به من متوسل شده، پسر مجبور است به حرف مادرش گوش دهد. البته توسل به همه خوب است اما آن ها مقداري طول مي كشد.

«يا من لا يحتاج الي التّفسير و السّؤال»
اي خدايي كه احتياج نداري من شرح بدهم. خدا خودش همه چيز را مي داند و احتياجي ندارد كه ما تفسير كنيم. نه تنها خدا به تفسير و سؤال احتياج ندارد، بلكه ائمه ما هم به آن احتياج ندارند و از احوال ما باخبرند.

«يا عالماً بما في صدور العالمين»
اي خدايي كه ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهي . حالا چرا خدا احتياج ندارد به سؤال و تفسير؟ براي اينكه عالم است و به هر چيزي كه در دل مردم عالم است، خدا آگاه است؛ اما بايد با خدا باشيم تا كار ما را درست كند.

نماز شب هجدهم ماه رمضان (بلدالامين)
از پيامبر صلي الله عليه و آله روايت شده است:
فَمَنْ صَلَّى فِي اللَّيْلَةِ الثَّامِنَةَ عَشْرَةَ أَرْبَعاً بِالْحَمْدِ(الفاتحه) وَ الْكَوْثَرِ خَمْساً وَ عِشْرِينَ مَرَّةً، بَشَّرَهُ مَلَكُ الْمَوْتِ بِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى رَاضٍ عَنْهُ.
هر كس در شب هجدهم ماه رمضان، اين نماز را بخواند، چهار ركعت در هر ركعت يك بار سوره حمد و بيست و پنج بار سوره كوثر را قرائت كند، ملك الموت به او بشارت مي دهند كه خداوند تبارك و تعالي از او راضي و خشنود است.

توصيه معنوي
حضرت امام خميني رحمه الله علاوه بر انجام تمام اعمال عبادي ماه رمضان يك برنامه خاص خودش را داشت، زمان بيشتري قرآن مي خواندند. فكر مي كنم حتي تا اين اواخر ماهي سه قرآن را كه حتماً ختم مي كردند‍، فرمش هم به اين شكل بود كه سه نقطه سه تا قرآن داشتند، آن قسمتي كه صبح براي كار مي رفتند آن قسمتي كه عصر بود و يا قسمت سر شب سه تا قرآن بود كه از هر سه مي خواندند هر جا بودند يك جزء قرآن مي خواندند در نتيجه ماه رمضان كه تمام مي شد سه تا قرآن ختم كرده بودند، اين اواخر حتي با اين همه گرفتاري ها و مشاغلي كه داشتند، تمام از كاري كه در مفاتيح هست آنها را انجام مي دادند. امام شب ها دعاي افتتاح مي خواندند، دعاي سحر را معمولاً مي خواندند و خيلي هم توصيه مي كردند و بيشتر ابوحمزه را هم مي خواندند، گاهي وقت ها به ما مي گفتند اگر ابوحمزه زياد هست مي توانيد دو تا سه قسمت كنيد و در دو يا سه شب تمام بشود. اگر يك شب نتوانستيد تمام كنيد عيبي ندارد ولي اين دعا را بخوانيد.(فاطمه طباطبايي)

روزه هاي قضا شده
ايشان مقيد بودند و حكم ايشان هم اين بود كه روزه هاي قضا شده حتماً بايد تا ماه رمضان بعدي گرفته بشود و نبايد هيچ كدام آن بماند. به همين جهت هر چند تا را كه به واسطه مسافرت تابستان خورده شده بود حتماً در زمستان خودشان مديريت مي كردند و به شكلي اداره مي كردند كه بچه ها روزه هايي را كه در تابستان نگرفته اند، در زمستان بگيرند.(فرشته اعرابي)

ما جوان ها تاب نافله را نداشتيم
من در ماه مبارك رمضان همانند ساير ماه ها نماز ظهر و عصر را با امام خميني رحمه الله در مسجد شيخ واقع در بازار نجف به جا مي آوردم، ولي نماز مغرب و عشا را با آيت الله آقاي سيدعبدالاعلي سبزواري رحمه الله مي خواندم. زيرا امام رحمه الله با آن كهولت سن و ضعف حتي در ايامي كه ماه مبارك مصادف با گرماي سوزان در روزهاي بلند تابستان بود، مقيد به انجام نافله مغرب و عشا بودند. در حالي كه ما با اينكه جوان بوديم و تاب مقاومت بيشتري داشتيم، مايل بوديم هر چه زودتر نماز مغرب و عشا را بدون نافله به اتمام برسانيم و به افطار برسيم.(1)

 
منبع/نویسنده:
راسخون
 
تاریخ: ۲۲/۰۲/۱۳۹۹   بازدید: ۳۸

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)