روابط عمومی دانشگاه شیراز
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷
اولين فاز طرح ملي بومي سازي زيرساخت هاي هوانوردي كليد خورد
 

با انعقاد 4قرارداد خريد تجهيزات فرودگاهي ازشركت هاي داخلي

گروه امورزيربنايي-مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به رونمايي از اولين سيميلاتور بومي در آينده نزديك گفت: امروز 4 قرارداد و توافقنامه به ارزش 1600 ميليارد ريال بين شركت فرودگاه ها به عنوان كارفرما و شركت هاي صائيران و صاشيراز و دانشگاه هاي خواجه نصير و اصفهان به امضا رسيد.

به گزارش جهان اقتصاد، اولين فاز طرح ملي بومي سازي زيرساخت هاي فرودگاهي و هوانوردي كشور امروز با حضور معاون علمي و فناوري رياست جمهوري، مديرعامل شركت فرودگاه ها، رئيس سازمان هواپيمايي كشوري، معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي و جمعي ديگر از دست اندركاران صنعت برگزار شد.

مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران افزود: امروز با حمايت هاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و همكاري شركت فرودگاه ها توانستيم در 7 ماه با برگزاري بيش از 450 نفر ساعت جلسه كارشناسي مشترك انجام بازديدهاي مختلف از صنايع دفاعي، مذاكره با فرماندهان و جهادگران صنعت دفاعي، برقراري ارتباط با تعدادي از دانشگاه هاي برتر كشور نظير دانشگاه تهران، دانشگاه شريف، دانشگاه خواجه نصير، دانشگاه صنعتي اصفهان، دانشگاه شيراز، دانشگاه قم و دانشگاه اميركبير واحدهاي مختلف جهاد دانشگاهي و شناسايي و برقراري ارتباط با 44 شركت دانش بنيان و آشنايي با مهمترين دستاوردها و ظرفيت هاي در دسترس داخلي مقدمات لازم براي اجرايي كردن توافقنامه مذكور انجام شود.

وي افزود: امروز با امضا و مبادله 4 قرارداد و توافقنامه مهم و استراتژيك به ارزش 160 ميليارد تومان شعار «ما مي توانيم» در قالب فناوري برتر هوانوردي و فرودگاهي را محقق كرديم.

مه آبادي گفت: حدود دو سال قبل صنعت هوانوردي كشور به دليل تحريم هاي سخت در بدترين شرايط قرار داشت و سامانه هاي هوانوردي و فرودگاهي كشور فرسودگي مزمني داشتند، قطعي مكرر رادارها، خرابي سامانه هاي كمك ناوبري، قطعي فركانس و ايجاد اختلاف در زيرساخت هاي ارتباطي و قطعي تماس هاي واحدهاي مختلف مراقبت پرواز با خلبانان پروازهاي داخلي و خارجي و عبوري، بروز اختلال در سامانه هاي روشنايي باند و سطوح پروازي و غيرعملياتي شدن برخي از سامانه ها نظير ابزارهاي حساس تقرب و فرود هواپيما به علت فقدان هواپيماي فلايت چك از چالش هاي روزمره ما بود.

وي افزود: در پسابرجام با خريد هزار ميليارد تومان حساس ترين سامانه ها و تجهيزات مدرن ناوبردي هواپيمايي و فرودگاهي نظير يك فروند هواپيماي استراتژيك و مدرن فلايت چك و خريد 6 دستگاه رادار اوليه و ثانويه، 165 دستگاه فرستنده و گيرند، 15 دستگاه ابر خودروي آتش نشاني  و 34 سامانه بك آپ ارتباط ماهواره اي در كنار برخي ديگر از تجهيزات در اجراي فازهاي اوليه و دوم پروژه فراملي مديريت آسمان ايرانشهر تحولي بزرگ در ساختار راه هاي هوايي كشور ايجاد كنيم و سطح قابل قبولي از آرامش بر فضاي سرزميني و فرودگاهي كشور حاكم كنيم.

مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران اظهار داشت: امروز 4 قرارداد و توافقنامه مهم به ارزش 1600 ميليارد ريال با موضوع قرارداد طراحي و ساخت و تحويل اولين سامانه كمك ناوبري بصري، قرارداد طراحي و ساخت 5 دستگاه برج مراقبت پرواز سيار، توافقنامه طراحي و ساخت اولين نمونه سامانه كمك ناوبري DME هزار وات با استانداردهاي غيرنظامي و توافقنامه طراحي و ساخت اولين سامانه رادار ثانويه پيشرفته بين شركت فرودگاه ها به عنوان كارفرما از يك سو و شركت هاي صائيران، صاشيراز، دانشگاه خواجه نصير طوسي و دانشگاه اصفهان به عنوان مجري و همچنين معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري به عنوان ناظر به امضا رسيد و مبادله شد.

مه آبادي تاكيد كرد: در تعامل نزديك و اثربخش با شركت هاي دانش بنيان بومي سازي برخي ديگر از تجهيزات مورد نياز فرودگاه ها نيز در مرحله آزمون نمونه است و با تسلط متخصصان مراقبت پرواز بر فناوري ساخت سيميلاتور سه بعدي مراقبت پرواز، اولين سيميلاتور بومي توليد شده به زودي طي مراسمي بهره برداري رسمي مي شود.

ريسك بومي سازي در صنعت هوافضا را مي پذيريم

معاون رئيس جمهوري هم در ادامه با بيان اينكه بومي سازي در صنعت هوانوردي بسيار سخت و دشوار است گفت: داخلي سازي تجهيزات صنعت هوافضا و صنعت هوانوردي به مديران ريسك پذير نياز دارد.

سورنا ستاري ادامه داد: در حال حاضر فارغ التحصيلان مستعد در حوزه هوانوردي و هوافضا وجود دارد كه بايد ديد از طريق چه راهكاري مي توان اين افراد و متخصصان را به صنعت تزريق كرد. بومي سازي به اجرا نمي رسد مگر اينكه مديران بخواهند اين ريسك ها را بپذيرند و راه را براي متخصصان داخلي باز كنند.

معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري ادامه داد: مهمترين مساله براي بومي سازي ورود اين فرهنگ به سازمان ها است و ما در معاونت علمي و فناوري رئيس جمهوري اين آمادگي را داريم كه ضمانت ها و ريسك هاي طرف مقابل در قراردادها را بپذيريم.

ستاري با بيان اينكه مهم ترين موضوع اين است كه اين قراردادها بايد دو طرفه باشد و شركت هاي طرف مقابل هم مسئوليت خود را در قبال ارائه خدمات و توليد محصولات بپذيرند، گفت: اين يك قدم بزرگي است كه شركت فرودگاه ها براي بومي سازي برداشته است و اميدواريم شركت هاي داخلي هم به خوبي بتوانند مسئوليت خود را به اجرا برسانند.

وي ادامه داد: طرف مقابل يعني متخصصان و شركت هاي داخلي هم بايد بتوانند استانداردهاي جهاني را در بومي سازي ها رعايت كنند و مسئوليت پذير باشد و به همين دليل است كه اصرار داريم قراردادها در قالب شركت به ويژه شركت هاي دانش بنيان منعقد شوند.

معاون رئيس جمهور گفت: طرف مقابل هم بايد پاي قراردادش بايستد و در صورت تاخير در تحويل خسارت آن را بپردازد.

معاون رئيس جمهوري با بيان اينكه پذيرفتن مسئوليت ها دو طرفه است تاكيد كرد: در معاونت فناوري رئيس جمهوري آماده هستيم كه ريسك قراردادهاي حاضر را پوشش دهيم و در حوزه پاسخگويي نظارت ها را قبول كنيم.

وي با بيان اينكه حتي در بخش هاي نظامي هم بومي سازي بسيار مشكل است گفت: قبل از انقلاب هر چند داراي هواپيماهاي بسيار مدرن و پيشرفته بوديم اما در حوزه دانش هوافضا چيزي نداشتيم اما امروز خوشبختانه نيروي انساني بسيار زيادي در اين حوزه داريم كه اميدواريم با اين نيروي انساني بتوانيم در حوزه بومي سازي صنعت هوانوردي هم موفق عمل كنيم.
 
تاریخ: ۱۲/۰۹/۱۳۹۷