روابط عمومی دانشگاه شیراز
یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸
نبود اراده جدي براي كاهش تلفات جاده اي
 
پدال نيوز-روزنامه طلوع از نشريات استان فارس در شماره 2473 در يادداشتي نوشت: اراده اي براي مقابله و مبارزه جدي با عوامل موثر بر تلفات جاده اي و آلودگي هوا شاهد نبوده ايم.
به گزارش پدال نيوز، اين روزنامه در آغاز تحليل روز خود سخنان معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور را منتشر كرده كه گفته است: افزايش تلفات يك زنگ خطر است و متأسفانه با افزايش تلفات ناشي از تصادفات برون شهري و روستايي طي 9 ماهه اول سال 97 مواجه هستيم.
روزنامه طلوع از قول مهدي جمالي نژاد نوشت: بر اساس آمارها، تعداد تلفات ناشي از تصادفات درون شهري در 9 ماهه اول امسال 3257 نفر بوده كه نسبت به 9 ماهه اول سال قبل كه 3290 نفر بوده، كاهش يافته، ولي تعداد تلفات ناشي از تصادفات برون شهري در 9 ماه اول امسال 8685 نفر بوده كه نسبت به 9 ماهه اول سال 96 كه 8546 نفر بوده از رشد 1.6 درصدي برخوردار است.
وي اضافه كرد: تعداد تلفات ناشي از تصادفات جاده هاي روستايي در 9 ماهه اول سال جاري 908 نفر بوده كه نسبت به مدت مشابه در سال 96 كه 837 نفر بوده از رشد 8.5 درصدي برخوردار است كه افزايش اين آمار نگران كننده، نيازمند توجه تمامي مسئولان و دستگاه هاي ذي ربط است.
جمالي نژاد همچنين اظهار داشت: در حالي شاهد اين رشد تلفات ناشي از تصادفات ترافيكي داخل حريم شهرها هستيم كه قرار بود مطابق قانون احكام دائمي برنامه هاي توسعه كشور اين تلفات هرسال 10 درصد كاهش يابد و همچنين بر اساس احكام برنامه ششم توسعه مي بايست تا پايان برنامه ششم ميزان تلفات به تعداد 10 هزار وسيله نقليه 31 درصد كاهش داشته باشد.
در تحليل روزنامه طلوع درباره اين خبر آمده است: با بررسي اجمالي آمار مربوط به تلفات تصادفات رانندگي و همچنين شمار مرگ وميرهاي ناشي از آلودگي هوا در كشور كه متأسفانه رو به افزايش گذاشته است، به اين نكته مهم و حياتي پي مي بريم، آن گونه كه بايد اراده اي براي مقابله و مبارزه جدي با اين دو عامل نابودگر نبوده است.
در اينجا اين سؤال مطرح مي شود كه مگر ارزشي بالاتر و گران بهاتر از جان انسان ها و تندرستي آنان وجود دارد؟ پس چرا آن را فداي خودرو و ملاحظات يك سونگرانه اي كه به غلط از آن به عنوان توسعه ياد مي شود، مي كنيم و در دالان هاي تاريك و موهوم به دنبال رشد و تعالي هستيم؟
همان گونه كه در اين خبر مي خوانيم، معاون وزير كشور قربانيان تصادفات رانندگي را در 9ماهه سال جاري 3 هزار و 257 نفر اعلام مي كند و در چند روز گذشته نيز، رئيس سازمان محيط زيست كشور شمار فوتي هايي كه به دليل آلودگي هوا در كلان شهرها جان به جان آفرين تسليم مي كنند را هرساله بيش از 30 هزار نفر برمي شمارد كه بالاي 70 درصد اين آلودگي ها نيز از خروجي اگزوز خودروها وارد ريه شهروندان ناچار و بي پناه مي شود. از سوي ديگر شهرداري ها نيز به آن اندازه كه به فكر فراهم كردن زيرساخت هاي افزايش خودروهاي شخصي در شهرها و كلان شهرها هستند، در انديشه ايجاد شهرهاي سبز نيستند و عوارض اخذشده از مردم را صرف زيرگذر، روگذر، پل و... مي كنند تا به جاي انسان، اتومبيل در آسودگي باشد و وسيله اي كه قرار بود عصاي دست آدم باشد، به بلاي جان او مبدل شده است.
اما سخن شهردار شيراز در نشست علمي تخصصي «مهندسي و شهر سبز پايدار» كه به همت انجمن دانش آموختگان دانشگاه شيراز برگزار شد، مبني بر اينكه (انديشه شهر سبز پايدار فقط بر توسعه فضاي سبز شهري متمركز نيست؛ بلكه استفاده بهينه از منابع شهر، تلاش براي كنترل و كاهش ترافيك، توجه به مسائل زيست محيطي و اجتماعي ازجمله شاخص هاي آن است و افزوده كه تلاش داريم در اين دوره از مديريت شهري با برنامه ريزي و عمل بر مبناي رويكرد «شيراز شهر سبز پايدار، شهروند فرهنگ مدار» به تعالي شهر و افزايش كيفيت زندگي شهروندان بپردازيم)، ما را نسبت به آينده كلان شهر شيراز كه در طول تاريخ بالاترين و قوي ترين «برند پاكي هوا» را به همراه خود داشته، خوشبين مي كند كه اميدواريم در مقام عمل نيز شاهد طرح ها، برنامه ها و اقدامات در اين زمينه باشيم.
منبع خبر:
پدال نیوز
 
تاریخ: ۲۰/۱۲/۱۳۹۷