روابط عمومی دانشگاه شیراز
پنج شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
رييس دانشگاه شيراز: در آغاز راه تبديل به دانشگاه نسل چهارم هستيم
 
شفقنا- رييس دانشگاه شيراز گفت: اين دانشگاه در تبديل به دانشگاه نسل چهارم در ابتداي راه است و با قدمتي قريب به 70 سال بايد پوسته هاي قديمي را بشكند و از فضاي سنتي خارج شود؛ از همين رو بايد انجام پژوهش هاي مبتني بر حل مساله از طريق فرهنگ سازي و مسيريابي به شكل ويژه اي در دستور كار قرار گيرد. حميد ...

شفقنا- رييس دانشگاه شيراز گفت: اين دانشگاه در تبديل به دانشگاه نسل چهارم در ابتداي راه است و با قدمتي قريب به 70 سال بايد پوسته هاي قديمي را بشكند و از فضاي سنتي خارج شود؛ از همين رو بايد انجام پژوهش هاي مبتني بر حل مساله از طريق فرهنگ سازي و مسيريابي به شكل ويژه اي در دستور كار قرار گيرد.

حميد نادگران دوشنبه در گفت وگو با ايرنا درباره اثربخشي مطالعات علمي در تحصيلات تكميلي گفت: تا چند سال پيش پايان نامه هاي ارشد و دكتري كه در دانشگاه هاي سطح يك ارائه مي شد، بيشتر جنبه آكادميك داشت و در مرزهاي دانش حركت مي كرد؛ اما طي سه سال گذشته روش هايي انگيزشي براي استادان و دانشجويان درنظر گرفتيم. پايان نامه هايي كه به مسائل جامعه بپردازند از امكانات ويژه دانشگاه شيراز برخوردار مي شوند
نادگران عنوان كرد: براين اساس همه پايان نامه هايي كه به مسائل جامعه بپردازد، از امكانات ويژه اي برخوردار مي شود. در همين زمينه نيز تاكنون فعاليت هايي در مجامع درون شهري و در سطح استاني صورت گرفته است و از همه دستگاه هاي اجرايي درخواست كرده ايم پژوهش هاي خود را به دانشگاهيان بسپارند.
وي افزود: دانشگاه شيراز نيز در حد توان و امكانات خود با استادان تماس مي گيرد و آن ها را تشويق مي كند كه پايان نامه هايي را در مقاطع تحصيلات تكميلي هدايت كنند كه به مسائل روز اجتماع مي پردازد.
رئيس دانشگاه شيراز در ادامه با اشاره به روند فعاليت دانشگاه ها در جهان طي سال هاي گذشته از دانشگاه هاي نسل اول به عنوان دانشگاه مبتني بر آموزش ياد كرد و گفت: در اين دانشگاه ها استاداني فعاليت مي كردند كه صرفاً دانسته هاي خود يا پيشينيانشان را آموزش مي دادند.
نادگران با بيان اينكه دانشگاه نسل دوم مبتني بر پژوهش صرف فعاليت مي كنند، گفت: در اين دانشگاه ها استادان و گروه هاي مختلف تخصصي و پژوهشي به پژوهش در مسائل روز مي پردازند و نتايج آن را به صورت مقاله يا كتاب در اختيار ديگران قرار مي دهند.
وي دانشگاه هاي نسل سوم را پيشرو در نوآوري و كارآفريني دانست و عنوان كرد: يكي از رسالت هاي اجتماعي اين دانشگاه ها نوآوري، مهارت افزايي و ايجاد بستر براي كارآفريني است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه با بيان اينكه در دانشگاه هاي نسل چهارم موضوع حل مسئله مطرح مي شود، خاطرنشان كرد: مسائل موجود در حوزه هاي فني، صنعتي، آسيب شناسي هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي كشور در دانشگاه هاي نسل چهارم مطرح مي شود و در آن ها رويكرد حل مساله حاكم است.
نادگران افزود: با تشكيل كارگروه هاي تخصصي، دانشجويان دوره ارشد و دكتري به صورت زنجيروار و با رويكرد هم افزايي، ابعاد گوناگون مسائل را در نظر مي گيرند و به بررسي آن ها مبتني بر روش حل مساله مي پردازند.

هنوز دانشگاه نسل چهارم در ايران وجود ندارد
رئيس دانشگاه شيراز با تاكيد بر اينكه در كشور ما دانشگاه نسل چهارم به معناي يادشده وجود ندارد، اظهار داشت: سياست هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و دولت بر اين مبناست كه دانشگاه هاي برتر كشور به حوزه دانشگاه هاي نسل چهارم قدم بگذارند.
نماينده وزير علوم در استان فارس ابراز اميدواري كرد كه در دو سال آينده، فضايي پويا در دانشگاه ها مبتني بر حل مساله ايجاد كرد.
نادگران گفت: تسهيلات و انگيزه بخشي هايي در اين راستا براي استادان و دانشجويان دانشگاه شيراز فراهم شده است؛ اما نبايد از خاطر دور داشت كه برگشت جامعه و تغيير مسير از فعاليت هاي آكادميك صرف مسيري نسبتاً ناهموار است كه بايد با همت همه استادان و كل مجموعه دانشگاهي صورت گيرد.

رئيس دانشگاه شيراز: اجازه نداديم تنگناهاي مالي مانع از شركت استادان در كنگره هاي بين المللي شود
رئيس دانشگاه شيراز در بخش ديگري از اين گفت وگو نيز درباره بين المللي شدن دانشگاه شيراز عنوان كرد: اين دانشگاه از دانشگاه هاي پيشرو در اين زمينه بوده است؛ هم اكنون نيز اعزام دانشجو و استاد به خارج از كشور بنا بر تفاهم نامه هايي كه با دانشگاه هاي سراسر جهان امضا شده است، صورت مي گيرد.
نادگران با بيان اينكه شركت استادان در كنگره هاي بين المللي افزايش يافته است، اذعان كرد: باوجود تنگناهاي مالي فرصت هاي مطالعاتي با وسعت نظر استادان و نيز تلاش هاي بخش مالي دانشگاه صورت مي گيرد؛ البته در اين ميان استادان بايد پژوهش هايي هدفمند تعريف كنند.
رئيس دانشگاه شيراز با اشاره به حضور استادان و صاحب نظران دانشگاهي در كنفرانس ها و جلسات عمومي كشورهاي شرق آسيا و كشورهاي اروپايي در زمينه بين المللي سازي گفت: افزون بر اين، با ديگر دانشگاه هاي برتر كشور نيز در تماس هستيم و پروژه هاي مشتركي را تعريف كرده ايم و در اين ميان نگاهي ويژه به استاداني داريم كه با دانشگاه هاي خارجي طرح هاي مشترك يا مقالات مشترك تعريف مي كنند.
وي در اين زمينه به الزام به دعوت دست كم يك استاد مبرز خارجي در همه بخش هاي دانشگاه شيراز سخن گفت و افزود: با برگزاري سخنراني و ايجاد پنل هاي گفت وگو براي دانشجويان دوره تحصيلات تكميلي در تلاش هستيم از حضور اين استادان و تبادل علم و انديشه برخوردار شويم.

شهريه بخش بين الملل دانشگاه شيراز رقابتي شده است
رقابتي شدن شهريه بخش بين الملل دانشگاه شيراز نويد افزايش شمار دانشجويان خارجي را مي دهد
نادگران همچنين به رقابتي شدن شهريه هاي بخش بين الملل دانشگاه شيراز اشاره كرد و گفت: شهريه هاي بخش بين الملل از سال جاري به صورت رقابتي در آمده است كه امكان جذب بيشتر دانشجويان خارجي را فراهم مي كند و نويد افزايش شمار دانشجويان خارجي در مهرماه امسال را مي دهد، به ويژه دانشجوياني كه علاقه مند به يادگيري زبان فارس در بازه هاي زماني كوتاه، متوسط و دراز مدت هستند.
رئيس دانشگاه شيراز ادامه داد: از آنجا كه شيراز مهد فرهنگ و هنر و زادگاه سعدي و حافظ است همه ساله متقاضيان بسياري براي آموزش زبان فارسي در اين شهر و اين دانشگاه وجود دارد كه مي توان از ظرفيت آن ها استفاده و آنان را به دانشگاه جذب كرد.
وي با بيان اينكه هم اكنون در خوابگاه هاي دانشجويان خارجي تراكم بسياري وجود دارد، اظهار داشت: در صورتي كه تعداد دانشجويان خارجي به رقمي قابل ملاحظه برسد در سطح شهر براي آن ها محل اسكان تأمين مي كنيم.
نادگران تاكيد كرد: به دنبال برندسازي دانشگاه شيراز هستيم؛ گرچه اين دانشگاه هم اكنون نيز در سطح بين المللي شناخته شده است.

انتهاي پيام

fa.shafaqna.com شفقنا در شبكه هاي اجتماعي: توييتر | اينستاگرام | تلگرام
منبع خبر:
شفقنا
 
تاریخ: ۲۰/۰۳/۱۳۹۸