روابط عمومی دانشگاه شیراز
پنج شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
كنفرانس بين المللي ارزيابي كيفيت در نظام هاي دانشگاهي برگزار شد
 
دومين كنفرانس بين المللي و سيزدهمين كنفرانس ملي ارزيابي كيفيت در نظام هاي دانشگاهي توسط پايگاه استنادي علوم جهان اسلام و با همكاري دانشگاه شيراز برگزار شد.
به گزارش گروه دانشگاه ايسكانيوز به نقل از پايگاه استنادي علوم جهان اسلام، دومين كنفرانس بين المللي و سيزدهمين كنفرانس ملي ارزيابي كيفيت در نظام هاي دانشگاهي در محل مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري و پايگاه استنادي علوم جهان اسلام و با همكاري دانشگاه شيراز از امروز 22 خرداد 1398 آغاز به كار كرد.

اين همايش با همكاري دانشگاه شيراز، مركز منطقه اي و پايگاه استنادي تا 23 خرداد ادامه دارد و شركت كنندگاني از سازمان كشورهاي اسلامي (OIC Countries) نيز حضور و سخنراني خواهند داشت.

در آئين افتتاحيه اين كنفرانس، حميد نادگران، رئيس دانشگاه شيراز، ارزيابي و پايداري كيفيت نظام هاي دانشگاهي را لازمه توسعه آموزش عالي دانست.

وي همچنين چگونگي نوآوري در دانشگاه هاي نسل سوم و چهارم را مورد بحث قرار داد و بر اهميت برنامه مشخص ارزيابي و پايداري كيفيت تاكيد كرد و پايداري كيفي را براي هر مركز آموزش عالي ضروري دانست.

در ادامه، عبدالرضا قاسم پور معاون توسعه مديريت استاندار فارس، درباره ارتقاء كيفي دانشگاه ها و آموزش عالي سخنراني كرد و ضمن بيان اينكه پيشرفت و توسعه دانشگاه ها بايد كيفي باشد، اظهار داشت: بايد از ظرفيت دانشگاه ها استفاده و سرفصل ها بازنگري شوند.

وي موضوعاتي نظير دانشگاه هاي نسل سوم و چهارم، كارآفريني، تجاري سازي دانش، ارتباط دانشگاه ها با صنعت، تعامل منطقه اي، ايجاد نهادهاي مستقل جهت ارزيابي دانشگاه ها و در نظر گرفتن كيفيت در برنامه راهبردي را مورد بحث قرار داد.

سپس عباس بازرگان، استاد دانشگاه تهران و دبير كميته دائمي كنفرانس «ارزيابي كيفيت در نظام هاي دانشگاهي» در سخنراني خود با عنوان «نگاهي گذرا به آموزش عالي- كيفيت و ارزيابي» با مطرح ساختن سوالاتي در رابطه با ظرفيت هاي موجود در ارزيابي دانشگاه ها، لزوم ارزيابي در آموزش عالي ايران، و كيفيت سنجي آموزش عالي و مسائلي همچون برقراري تعامل بين پژوهشگران ايراني و بين المللي، انجام سطح بندي دانشگاه ها، و نظرسنجي از دانشجويان، اين اقدامات را زمينه اي براي بهبود كيفيت نظام هاي دانشگاهي برشمرد.

محمدرضا نيستاني، معاون مركز نظارت، ارزيابي و تنظيم كيفيت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه بر ضرورت برگزاري چنين همايش هايي، اهميت زنده نگه داشتن ديالوگ كيفيت، لزوم شكل گيري شبكه تضمين كيفيت و بازنگري روش ها تاكيد كرد و نقش وزارت علوم در سياستگذاري، حمايت و پشتيباني، و نظارت و ارزيابي را تشريح كرد.

وي همچنين سياستگذاري هاي موجود از جمله سطح بندي دانشگاه ها و نهادينه نشدن اعتباربخشي را مورد انتقاد قرار داد و بر لزوم ديالوگ حرفه اي در خصوص ارزيابي كيفي صحه گذاشت.

نيستاني افزود: نظارت و ارزيابي دانشگاه ها مقوله بسيار مهمي است و بايد در زمينه ارزيابي دروني فرهنگ سازي شود.

«تجارب زيسته ارزيابي و بهبود كيفيت در دانشگاه شيراز» عنوان سخنراني بعدي توسط دكتر يوسف ثبوتي بود. دكتر ثبوتي تاريخچه آموزش عالي در ايران را تشريح كرد و در ادامه به بيان نقش دانشگاه شيراز در تغيير نقشه علمي و آموزش عالي كشور پرداخت و ايجاد سيستم واحدي، سيستم ترميك، و تحصيلات تكميلي را از ابتكارات دانشگاه شيراز و از اقدامات موثر اين دانشگاه پيش از انقلاب اسلامي دانست.

بهرام جوكار دبير كميته علمي كنفرانس نيز در بخش آخر افتتاحيه با طرح اين سوال كه الگوي اصلي براي ارزيابي نظام آموزش عالي كشور چيست، حول محور كيفيت ارزيابي دانشگاه ها به ايراد سخنراني پرداخت.

از جمله سخنرانان بين المللي اين همايش اسماء اسماعيل رئيس آكادمي علوم مالزي و همچنين رئيس دانشگاه USM مالزي و از جمله اعضاء كميته اجرايي پايگاه استنادي علوم جهان اسلام بود كه سخنراني خود با عنوان «تاثير روش هاي ارزيابي كيفيت در دانشگاه هاي مالزي بر ميزان تحقيقات علمي در كشور ايران» را ايراد كرد.

رئيس دانشگاه USM مالزي، ضمن تاييد اهميت ارزيابي عملكرد علمي دانشگاه ها و دانشمندان، خاطرنشان كرد: كشور مالزي و دانشگاه هاي مالزي با وجود دارا بودن دانشجويان خارجي متعدد و رتبه و جايگاه مناسب در رتبه بندي هاي جهاني از جمله تايمز و كيو اس، سيستم ارزيابي ويژه و خاص خود را دارا هستند و از شاخص ها و معيارهاي غرب پيروي نمي كند.

وي در پايان افزود: مالزي فراتر از رتبه بندي حركت مي كند؛ براي كشور مالزي، همگام شدن با رشد علم و فناوري و جهاني سازي بسيار مهم است، اما در اين كشور در كنار رشد علم و دانش، به پرورش جنبه هاي اخلاقي و شخصيتي نسل آينده اين كشور نيز اهميت بسيار داده مي شود.

انتهاي پيام/
منبع خبر:
ايسکا
 
تاریخ: ۲۲/۰۳/۱۳۹۸