روابط عمومی دانشگاه شیراز
پنج شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
آئين نامه ارتقا و ترفيع؛ ابزاري در راستاي جهت دهي فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي است
 
آئين نامه ارتقا و ترفيع؛ ابزاري در راستاي جهت دهي فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي است
مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوري: آئين نامه ارتقا و ترفيع؛ ابزاري در راستاي جهت دهي فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي است مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: آيين نامه ارتقا و ترفيع، ابزاري در دست دانشگاه هاست تا به وسيله آن بتوانند به فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي اعضاي هيئت علمي جهت دهند. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري آنا از روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مسعود شمس بخش، در اين نشست كه در سالن اجلاس دفتر رياست دانشگاه شيراز برگزار شد، گفت: سياست وزارت علوم، واگذاري اختيارات به دانشگاه هاي بزرگ است. اما براي تحقق اين مهم، بازتعريف دانشگاه و تعريف سطوح اختيارات هر دانشگاه بر اساس جايگاهي كه دارد؛ ضروري است.

مشاور وزير علوم افزود: ازنظر قانوني، اختيارات هيئت امناي دانشگاه ها بسيار وسيع است ولي مشكل آنجاست كه برخي دستگاه هاي نظارتي با اين قوانين آشنا نيستند.

وي ادامه داد: اين دستگاه ها، دانشگاه را با توجه به قوانين عمومي كشور بررسي مي كنند و اين در حالي است كه دانشگاه ها داراي قوانين خاص مي باشند و بايد بر اساس همان قوانين خاص تطبيق داده شوند.

شمس بخش تأكيد كرد: درزمينه جذب و استخدام اعضاي هيئت علمي، افراد نخبه از شركت در فراخوان مستثني شده اند تا شرايط براي حضور اين افراد در دانشگاه ها تسهيل شود.

وي اظهار داشت: آيين نامه ارتقا و ترفيع، ابزاري در دست دانشگاه ها است تا به وسيله آن بتوانند به فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي اعضاي هيئت علمي جهت دهند.

مديركل دفتر وزارتي وزارت علوم، گفت: با توجه به مصوبه مجلس، دانشگاه ها براي «سنجش و پذيرش دانشجو» از قوانين پيروي مي كنند، اما در موارد مشخص و براي دانشگاه هاي بزرگ مي توان سهم و درصد مصاحبه در قبولي دانشجو را افزايش داد و به شرايط اختصاصي داوطلبان توجه بيشتري كرد.

وي به بحث تجميع نيز اشاره كرد و افزود: در دانشگاه هاي كشورهاي توسعه يافته مثال هاي متعددي از تجميع داريم و بايد فرهنگ سازي شود كه تجميع در بلندمدت به نفع ماست.

شمس بخش ادامه داد: تجميع براي اين نيست كه زير يك تابلو برويم ؛ بلكه هدف از آن همكاري، هماهنگي و تعامل است.

وي اظهار داشت: در قسمت هايي كه تجميع مي شود، نيروها متمركز مي گردند و رشد بيشتري براي دانشگاه ها صورت مي گيرد.

مشاور وزير علوم گفت: به عنوان مثال دانشگاه هاي متعددي در شهر شيراز فعال هستند كه ازجمله آن ها، دانشگاه شيراز، صنعتي شيراز، و دانشگاه هنر است و هركدام از اين ها در راستاي مأموريت خود عمل مي كنند و با همكاري بين آن ها هم افزايي صورت مي گيرد و تأثيرگذاري آن ها افزايش مي يابد.

حميد نادگران، رئيس دانشگاه شيراز نيز در اين نشست با تأكيد بر ضرورت استقلال دانشگاه ها گفت: فلسفه وجودي هيئت امنا دانشگاه ها براي استقلال نسبي و افزايش اختيارات دانشگاه ها بوده و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بايد به سمت استقلال واقعي دانشگاه ها حركت كند.

وي افزود: حداقل مي توان اين اختيار را به دانشگاه هاي بزرگ داد كه خودشان بتوانند برخي از دانشجويان برتر و استادان توانمند را جذب كنند.

رئيس دانشگاه شيراز گفت: برخي سازمان هاي نظارتي به نحوه غيرقابل تحملي در مسائل دانشگاه دخالت مي كنند و بسياري از وقت و انرژي دانشگاه صرف پاسخ گويي به آن ها مي شود.

نادگران، ناآشنايي برخي كارشناسان اين سازمان ها از قوانين دانشگاه را دليل بروز مشكلات دانست و خاطرنشان كرد: پيشنهاد مي شود در سطح ملي، نشست هاي مشتركي با مسئولان اين سازمان ها و مسئولان وزارت علوم برگزار شود و آگاهي بخشي صورت گيرد.

رئيس دانشگاه شيراز پيشنهاد كرد: به منظور تعامل و همكاري بيش ازپيش ميان دو دانشگاه شيراز و صنعتي شيراز، نشست هاي تخصصي و كارگروه هاي تخصصي تشكيل شود و اين ارتباطات استمرار يابد.

محمدمهدي علويان مهر، رئيس دانشگاه صنعتي شيراز نيز در اين نشست، بر ضرورت مفاهمه در سطوح بالا تأكيد كرد و گفت: همكاري نزديك دو دانشگاه شيراز و صنعتي شيراز درزمينه هاي ملي و بين المللي، مي تواند زمينه ساز اعتماد و گسترش فعاليت ها شود.

در ادامه اعضاي هيئت رئيسه دانشگاه شيراز و دانشگاه صنعتي شيراز، در خصوص گسترش فعاليت هاي مشترك، بهبود فعاليت ها و ارتقاي جايگاه دانشگاه ها به بيان ديدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهاي پيام/4108/

http://ana.ir/i/405380
منبع خبر:
آنا
 
تاریخ: ۲۷/۰۴/۱۳۹۸