روابط عمومی دانشگاه شیراز
پنج شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
توسعه آموزشگاه هاي آزاد فني و حرفه اي راهكاري براي مقابله با تورم
 
فصل اقتصاد - شيراز- ايرنا- سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور با هدف تقويت آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد، در برابر تكانه هاي ناشي از افزايش تورم و تغيير در مخارج و اولويت هاي سبد اقتصادي خانواده ها و تاثير آن بر تقاضا براي مهارت آموزي، نظام نوين مديريت و مدل توسعه كمي و كيفي آموزشگاه هاي آزاد ...
توسعه آموزشگاه هاي آزاد فني و حرفه اي راهكاري براي مقابله با تورم

فصل اقتصاد - شيراز- ايرنا- سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور با هدف تقويت آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد، در برابر تكانه هاي ناشي از افزايش تورم و تغيير در مخارج و اولويت هاي سبد اقتصادي خانواده ها و تاثير آن بر تقاضا براي مهارت آموزي، نظام نوين مديريت و مدل توسعه كمي و كيفي آموزشگاه هاي آزاد طراحي و اجرايي كرده است.

مديركل آموزش فني و حرفه اي استان فارس روز شنبه 29 تيرماه در جمع خبرنگاران عنوان داشت: براساس اين مدل توسعه كمي و كيفي آموزشگاه هاي آزاد و بازتعريف و بازسازي قواعد حاكم بر معادلات اين گروه از فعالان اقتصادي حوزه آموزش، شرايطي فراهم شده است تا آموزشگاه هاي آزاد ضمن حفظ حداكثر كارايي، بدون از دست دادن تعادل سيستم به سطوح عملكردي مطلوبي دست يابند.
حشمت كوشكي با بيان اينكه استفاده بهينه از منابع موجود در مراكز آموزش فني و حرفه اي و حركت در مسير توسعه ضروري است، عنوان كرد: مهارت افزايي نيروي كار اولويت اصلي اداره كل آموزش فني و حرفه اي فارس است و افراد داراي مهارت چندين برابر بيشتر از افراد فاقد مهارت فرصت اشتغال مي يابند.
وي اولويت هاي اداره كل آموزش فني و حرفه اي فارس را در سال جاري سازماندهي دوباره تجهيزات و امكانات موجود متناسب با نياز كارگاه ها، ارتقاي كيفيت آموزش ها و ارتقاي استانداردها براي توانمندسازي نيروي انساني اعلام كرد.
42 استاندارد آموزشي در حوزه فني و حرفه اي در فارس تدوين شده است
كوشكي با اشاره به اينكه تدوين و بازنگري 42 استاندارد آموزشي در سال گذشته در استان فارس صورت پذيرفته است، بيان كرد: برخي استان ها تنها 5 يا 6 استاندارد را تدوين كرده اند و فارس از اين منظر بر ديگر مراكز پيشي گرفته است.
مديركل آموزش فني وحرفه اي فارس اعلام كرد: بالغ بر ٩٠ درصد از متقاضيان مهارت آموزي آموزش هاي فني وحرفه اي داراي مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد هستند.
اين مقام مسئول بيان كرد: ٧٠ درصد كارآموزان در آموزشگاه هاي آزاد استان فارس را زنان و ٣٠ درصد را مردان تشكيل مي دهند؛ اما در آموزشگاه هاي دولتي اين نسبت برعكس است.
مديركل آموزش فني و حرفه اي فارس همچنين با اعلام برنامه چهارماه سال جاري اضافه كرد: در چهارماه امسال ٢٢ هزار و ٦٤٧ دوره معادل دو ميليون و٤٧٧ هزار و ٦٧٩ هزار نفر ساعت آموزش داده شده است.
كوشكي گفت: زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبود يافته، زندانيان و دانشجويان از گروه هاي هدف اين سازمان براي مهارت آموزي هستند و در سال جاري فعاليت ها متناسب با نيازها و استفاده بهينه از منابع و حركت در مسير توسعه خواهد بود.
وي با بيان اينكه در كنار آموزش مهارت جويان، برگزاري دوره هاي بازآموزي و ارتقاي مهارت براي مربيان فني و حرفه اي با رويكرد كمك به بازار كار و اشتغال آفريني از برنامه هاي اين اداره كل است، از فعاليت مجموعه هاي گوناگون فني و حرفه اي درراستاي حمايت از اقتصاد مقاومتي سخن گفت.
اين مقام مسئول با بيان اينكه امروزه ساختار و تركيب مشاغل به واسطه تغييرات مداوم محيطي و فناوري هاي جديد در حال تغيير است، بر ضرورت تربيت نيروي ماهر تاكيد كرد و عنوان داشت: با ظهور فناوري هاي نوين و راهبردي در دنيا زمينه پيدايش و توسعه اين فناوري ها در كشور ما نيز به شدت احساس مي شود كه مستلزم دسترسي به نيروهاي زبده و مجرب در زمينه نصب و راه اندازي، تعمير، نگهداري، توليد، عمليات، ارتقا و توسعه ماشين، طراحي نرم افزار و خدمات پس از فروش، خدمات و سرويس هاي دوره اي در آن فناوري هاست.
توسعه بي رويه دانشگاه ها دليل فقر مهارتي است
كوشكي در ادامه عنوان كرد: فقر مهارتي مشكلي ديرينه است كه علل و ريشه آن را مي توان در عوامل متعددي جست و جو كرد و يكي از اين عوامل، توسعه بي رويه دانشگاه هاي كشور و هجوم خيل عظيمي از جوانان به دانشگاه به خصوص در رشته هاي تحصيلي نظري است.
وي افزايش تصدي گري، توسعه بي رويه دولت و استخدام نيروي كار در بخش دولتي را منجر به شكل گيري فرهنگ پشت ميزنشيني دانست و استقبال جوانان از رشته هاي نظري دانشگاهي را از دلايل اشاعه فرهنگ مدرك گرايي عنوان كرد.
كوشكي با تاكيد بر اينكه آموزش هاي فني و حرفه اي بايد بر اساس نيازسنجي دقيق از كارفرمايان باشد، گفت: بر اساس ابزارهاي استانداردهاي مشاغل و استانداردهاي ارزشيابي توسط بنگاه هاي اقتصادي بايد بين طرف هاي آموزشي و فعالان دنياي كار توافق انجام شود تا ضمن اجتناب از موازي كاري، تعادل در عرضه و تقاضاي نيروي كار برقرار شود و علاوه بر آن سامانه هاي جامع تحليل اطلاعات بازار كار نيز راه اندازي و فعال باشد.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي فارس مهارت آموزي در زمينه مهارت هاي نرم را نيز از مسائل مهمي برشمرد كه بايد به آن توجه كرد.
وي در ادامه به ويژه برنامه هاي هفته ملي مهارت در فارس اشاره كرد و برگزاري جشن بزرگ خانواده فني وحرفه اي، رونمايي از ٣٠ كارگاه جديد آموزشي در سطح استان، افتتاح ٦ آموزشگاه فني و حرفه اي در فارس، ارائه بسته هاي حمايتي بخش خصوصي در راستاي نيازسنجي آموزشي آموزشگاه ها، افتتاح مركز مهارت آموزي و مشاوره شغلي در دانشگاه شيراز، ديدار با خانواده شهدا و جانبازان و برگزاري دومين همايش مهارت آموختگان پرسنل وظيفه نيروهاي مسلح در پادگان شهيد دوران را از جمله برنامه هاي اين هفته عنوان كرد.
31 تيرماه تا ششم مرداد هفته كارآفريني و آموزش هاي فني و حرفه اي ناميده شده است.
9885 /‏1876‬
منبع خبر:
فصل اقتصاد
 
تاریخ: ۲۹/۰۴/۱۳۹۸