روابط عمومی دانشگاه شیراز
شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸
سرانجام خوش كنكوري هاي فارس در آزمون سراسري
 
سرانجام خوش كنكوري هاي فارس در آزمون سراسري

در سال 1397 تنها يك نفر رتبه 9 هنر و يك نفر هم رتبه 20 رشته تجربي را كسب كرده بود؛ همچنين جايگاه استان فارس در كسب درصد قبولي دانش آموزان در آزمون سراسري رتبه 20 كشوري بوده است كه گرچه به شاخصه هاي ديگري براي ارتقا نياز دارد، انتظار مي رود با كسب 7 رتبه برتر بهبود يابد.

مرحله نخست آزمون سراسري در سال 98 در تاريخ هاي 13 و 14 تيرماه با 93 هزار و 178 نفر متقاضي كنكور در استان فارس برگزار شد. بنا بر اعلام رسمي 61 درصد داوطلبان در اين آزمون را زنان و 39 درصد را مردان تشكيل دادند.

84 هزار و 734 نفر در استان فارس سال 1397 متقاضي شركت در كنكور بودند كه در 35 شهر به رقابت پرداختند و از اين تعداد نيز 35 هزار و 341 داوطلب از شيراز در آزمون شركت كردند؛ اما در كنكور 98 اين آمار روندي رو به افزايش داشته و هشت هزار و 444 نفر به جمعيت كنكوري هاي فارس افزوده شده است. اين افزايش در حوزه شهر شيراز نيز ديده مي شود و 37 هزار 837 نفر در اين شهر در سال 98 به رقابت پرداختند.

مهندسي در انتهاي فهرست علاقه مندي، پزشكي همچنان پيشتاز

در كنكور سال جاري، همچنان طرفداران رشته هاي زيرگروه تجربي پيشتازي مي كردند و تعدادشان در فارس 50 هزار و 699 نفر بوده است. گروه انساني در مقام دوم رشته هاي پرمخاطب پس از علوم تجربي قرار داشت كه 15 هزار و 770 نفر در اين گروه، در كنكور شركت كردند. پس از رشته انساني 10 هزار و 323 نفر از فارس متقاضي شركت در كنكور گروه زبان بودند و رشته رياضي و متقاضيان گرايش هاي مهندسي در استان فارس در انتهاي جدول علاقه مندي ها قرار داشتند و تنها 9 هزار و 546 در اين گروه با يكديگر رقابت كردند و درنهايت 6 هزار 840 نفر نيز داوطلب كنكور در گروه هنر بودند.

پيشتازي مدارس نمونه و سمپاد در كسب رتبه هاي برتر كنكور

دانش آموزان برتر فارس در رشته هاي تجربي، انساني، زبان و هنر در اين آزمون همگي از دبيرستان هاي فرزانگان يا دبيرستان هاي برتر بوده اند؛ همچنين برگزيدگان رشته هنر نيز از هنرستان هاي غيرانتفاعي در اين آزمون موفقيت كسب كرده اند و مدارس عادي سهمي در ميان رتبه هاي برتر كنكور نداشته اند.

گلسا مصباحي رتبه هفتم گروه آزمايشي علوم تجربي در شيراز كه دانش آموز دبيرستان فرزانگان ناحيه 2 شيراز بوده است، در گفت وگو با ايرنا درباره عوامل موثر بر كسب رتبه برتر كنكور گفت: انتظار كسب رتبه اي خوب را داشتم، پس از آزمون فكر مي كردم رتبه تك رقمي منطقه را كسب كنم و با بررسي كليد آزمون دريافتم اين موضوع بعيد نيست.

او كه از تابستان سال گذشته به صورت جدي درس خواندن را براي كنكور آغاز كرده بود، ادامه داد: در ماه هاي ابتدايي 10 ساعت اما در سه ماه مانده به كنكور روزي 12 ساعت درس مي خواندم.

اين دانش آموز از علاقه اش به رشته پزشكي سخن گفت و ادامه داد: اينكه از بين دانشگاه شيراز يا تهران كدام گزينه را انتخاب كنم هنوز قطعي نيست.

اعتماد به نفس و آرامش رمز موفقيت

مصباحي به دانش آموزان كنكوري پيشنهاد كرد كه با آرامش و اعتماد به نفس درس بخوانند و از تلاش كردن لذت ببرند و خستگي به خود راه ندهند.

رتبه 7 كنكور تجربي همچنين به نقش مهم خانواده در موفقيت در كنكور اشاره كرد و عنوان داشت: خانواده شرايط مرا بسيار درك مي كردند و هيچ فشار و هيجاني به من وارد نمي كردند و مطمئن هستم اگر هر نتيجه ديگري در آزمون هاي آزمايشي مي گرفتم، از من حمايت مي كردند.

كسب رتبه برتر بدون كلاس كنكور هم ميسر است

علي حاجيان دانش آموز دبيرستان شهيد نصيري شهر لار نيز كه در گروه آزمايشي علوم انساني رتبه 5 و در گروه زبان هاي خارجه رتبه 7 را كسب كرده است، به ايرنا گفت كه در هيچ كلاس كنكوري شركت نكرده است و تنها با برنامه ريزي و جلوگيري از اتلاف وقت به نتيجه مطلوب رسيده است.

او ادامه داد: از اواخر سال يازدهم به منظور كسب رتبه برتر در كنكور سراسري درس خواندم و روزانه به طور متوسط 5 تا 6 ساعت مطالعه مي كردم كه اين ساعات در روزهاي نزديك به كنكور به 8 تا 10 ساعت افزايش يافته بود.

حاجيان درباره انتخاب رشته بيان كرد: به رشته هاي حقوق، روان شناسي و علوم قضايي علاقه مند هستم و دوست دارم دانشگاه تهران را انتخاب كنم؛ اما هنوز تصميم نهايي را نگرفته ام و در حال مشورت هستم.

فرهنگ اميري رتبه 3 گروه آزمايشي علوم تجربي كه از دانش آموزان دبيرستان تيزهوشان شهيد دستغيب يك از ناحيه دو شيراز است نيز به ايرنا گفت كه كسب رتبه 3 برايش دور انتظار بوده است؛ هرچند پيش بيني مي كرده رتبه دو رقمي كنكور سراسري را كسب كند.

دوري از فضاي مجازي مهم است

او درباره ضرورت دوري از تلفن هوشمند و فضاي مجازي در دوران مطالعه براي كنكور سخن گفت و ابراز داشت: افزون بر اين، برنامه ريزي و اعتماد به نفس را رمز موفقيت مي دانم.

اميري از تابستان سال گذشته 10 ساعت در روز درس مي خوانده است و به مرور آن را به روي 13 ساعت در روز افزايش داده است.

رتبه 3 كنكور تجربي رشته پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شيراز را براي ادامه تحصيل برگزيده است.

وي درباره نقش خانواده در موفقيتش گفت: من در كتابخانه درس مي خواندم؛ اما خانواده به ويژه پدرم بسيار به من توجه مي كرد و رفت و آمدم را بر عهده گرفته بود تا وقتم تلف نشود و همين موضوع براي من قوت قلب بود.

حذف حواشي كلاس كنكور تاثيرگذار است

رتبه نخست گروه آزمايشي علوم انساني دركنكور 98 با اشاره به اينكه هيچ كلاس كنكوري جز كلاس مدرسه شركت نكرده است، به ايرنا گفت: دانش آموزان به خودشان اعتماد كنند.

فاطمه شب خيز با بيان اينكه تصورم كسب رتبه 100 بود نه رتبه يك اظهار داشت: بسيار خوشحال شدم و فكر نمي كردم كه رتبه يك را كسب كنم.

وي درباره ساعات درس خواندن در ايام كنكور گفت: از مردادماه شروع به درس خواندن براي كنكور كردم و ميانگين 7 تا 8 ساعت درس مي خواندم.

رتبه نخست علوم انساني با بيان اينكه هيچ كلاس كنكوري شركت نكردم، افزود: دانش آموزان به خودشان اعتماد داشته باشند و خودشان را درگير حواشي يا هزينه هاي سرسام آور كلاس كنكور نكنند.

شب خيز از دبيرستان فرزانگان لارستان موفق به كسب رتبه اول علوم انساني شده است.

وي گفت: در آزمون هاي آزمايشي شركت مي كردم؛ هرچند معتقدم براي موفقيت در كنكور نيازي به صرف هزينه نيست و برنامه ريزي و اعتمادبه نفس و توكل به خدا كفايت مي كند.

او كه بين انتخاب دبيري و رشته حقوق مردد است، گفت: انتخابم دانشگاه تهران يا شهيد بهشتي است.

شب خيز درباره نقش خانواده در موفقيت در كنكور نيز بيان كرد: آن ها در حد توان، شرايط را براي درس خواندن من فراهم كردند.

رتبه يك علوم انساني نيز دوري از فضاي مجازي و تلفن هاي هوشمند را يكي از راهكارهاي مفيد در ايام كنكور عنوان كرد.

9885 /1876

انتهاي پيام
منبع خبر:
جماران
 
تاریخ: ۱۹/۰۵/۱۳۹۸