روابط عمومی دانشگاه شیراز
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸

25 سال تلاش سازنده و مستمر براي ارتقاي كيفيت دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور
 
به همت دانشگاه شيراز و با هدف ارتقا كيفيت آموزشي؛ دومين كنفرانس بين المللي و سيزدهمين كنفرانس ملي ارزيابي كيفيت در نظام هاي دانشگاهي به مدت 2 روز برگزار شد.
دكتر عباس بازرگان، استاد دانشگاه تهران و دبير كميته دائمي كنفرانس ارزيابي كيفيت در نظام هاي دانشگاهي در اين كنفرانس گفت: تبادل اطلاعات پژوهشي و تجربه هاي ارزيابي در آموزش عالي، برقراري ارتباط ميان پژوهشگران و ديگر دست اندركاران حوزه ارزيابي آموزش عالي، برقراري تعامل ميان پژوهشگران ايراني و بين المللي در حوزه ارزيابي و بهبود كيفيت آموزش عالي، اشاعه فرهنگ كيفيت در آموزش عالي، و نهادينه كردن سيستم ارزيابي و بهبود كيفيت آموزش عالي از اهداف برگزاري همايش است.
وي با بيان اينكه همايش ارزيابي كيفيت از سال ۱۳۷۳ آغاز شده است، گفت: اين همايش امروز پس از گذشت ۲۵ سال به درخت تناوري بدل شده است. دكتر بازرگان با اشاره به پيشينه برگزاري اين همايش عنوان كرد: از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۹۸ رويكردهايي را در اين همايش ها به كار برديم؛ اما از برنامه ريزي تا اجرا فاصله بسياري داريم و اگر توان انجام آن را نداريم بايد كنار بكشيم.
استاد دانشگاه تهران عنوان كرد: امروز بيش از گذشته به ارزيابي كيفيت دانشگاه ها نيازمنديم؛ چراكه بايد اطمينان يابيم انسان هايي توانمند و آگاه توسط آموزش عالي تربيت مي شوند.
دبير كميته دائمي كنفرانس ارزيابي كيفيت در نظام هاي دانشگاهي ، فراهم كردن آموزش با كيفيت براي همه و ايجاد فرصت برابر را يكي از نكات مهم در اين عرصه دانست و گفت: در اين ميان، تناقضي در آموزش عالي ما وجود دارد و آن اينكه همه بايد از عدالت آموزشي برخوردار شوند؛ اما كنكور برگزار مي كنيم و مي گوييم صندلي خالي داريم.
دكتر بازرگان اضافه كرد: اگر مديران و مسئولان به كيفيت اهميت دهند، مي توان برگزاري اين همايش ها را بااهميت دانست.
وي با بيان اينكه هنوز براي نهادينه كردن ارزيابي و بهبود كيفيت فرصت داريم، اضافه كرد: نيمي از جمعيت ۱۸ تا ۲۴ ساله ما در دانشگاه ها هستند؛ درحاليكه اطلاعي از كيفيت يادگيري آن ها نداريم؛ همچنين از عملكرد دانش آموختگان دانشگاهي نيز بي اطلاع هستيم و دستاوردهاي يادگيري آن ها را در مقايسه با ديگر كشورها نمي دانيم.
اين استاد دانشگاه تهران اظهار كرد: اينكه در المپيادها چه مقام هايي كسب مي كنيم دال بر كيفيت آموزش عالي نيست.
دبير كميته دائمي اين كنفرانس رويكردهاي ارزيابي كيفيت را در سه زمينه تدريس، ارزيابي دروني و ارزيابي بيروني دانست و گفت: وزارت علوم سطح بندي دانشگاه هارا آغاز كرده است كه قدم اول بهبود كيفيت است و باعث مي شود آرمان ها، مأموريت ها و رسالت دانشگاه هاي مختلف روشن شود و اين رويكردها بايد به اقدام براي بهبودي بينجامد.
وي افزود: ملاك ارزيابي و رتبه بندي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور ۶ شاخص سطح علمي دانشجويان، اعضاي هيات علمي، برنامه ريزي درسي، فرآيند ياددهي و يادگيري، دانش آموختگان و نيز تجهيزات آن مركز علمي است.

   تاریخ: ۱۹:۲۷ - ۲۶/۰۳/۱۳۹۸   بازدید: ۵۵۷

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)