روابط عمومی دانشگاه شیراز
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸

ايجاد گرايش آموزش فلسفه كودك در دانشگاه يك ضرورت است
 
دكتر يك عضو هيئت علمي دانشگاه شيراز ضمن ابراز اميدواري نسبت به ايجاد گرايش آموزش فلسفه كودكان در دوره هاي تحصيلات تكميلي در اين دانشگاه از سال تحصيلي آينده، اهميت توجه به فلسفه كودكان را تشريح كرد.
آموزش فلسفه كودكان دكتر امين ايزدپناه در گفت و گو با ايسنا ضمن يادآوري اينكه در گذشته گرايش آموزش فلسفه كودكان در دانشگاه شيراز وجود داشت، گفت: با توجه به طرح پيشنهاد ايجاد گرايش آموزش فلسفه كودك در دوره هاي تحصيلات تكميلي توسط دانشگاه هاي شيراز و خوارزمي، اميدواريم از سال آينده در شيراز شاهد پذيرش دانشجو در اين گرايش باشيم.

اين عضو هيئت علمي گروه علوم تربيتي دانشگاه شيراز يادآور شد: سرآغاز آموزش فلسفه كودكان به سال 1980 ميلادي باز مي گردد و با توجه به داده هاي امروز و بازنگري كه در مورد آموزش هاي كودكان شده است، صحبت از آموزش فلسفه به كودكان نبايد تعجب آور باشد.

او هدف از آموزش فلسفه به كودكان را رويكرد جديد نسبت به آموزش تفكر به كودكان دانست و گفت: اصل قضيه اين است كه ما به طور سنتي كودكان را حداقل در بعد توانايي تفكر معمولا دست كم گرفته يا تصور مي كنيم كه كودكان توانايي تفكر و بخصوص تفكر انتزاعي، يا توانايي استدلال ندارند و حرف هايشان در اين زمينه احتمالا اهميت ندارد اما اگر دقيق تر نگاه كنيم اصولا بچه ها پرسشگراني خستگي ناپديرند و معمولا پرسش هاي مطرح شده از سوي آنان را اگر از منظر اهل فن بررسي و نگاه كنيم، بنيادي فلسفي دارد، سئوالاتي كه علم فلسفه تلاش داشته به آنها پاسخ دهد، تلاشي كه هنوز ادامه دارد.

اين استاد دانشگاه شيراز با بيان اينكه توانايي پرسش گري فوق العاده، دغدغه هاي عميق و عطش شديد براي دانستن سه خصلت مهم كودكان است، ادامه داد: وقتي تاريخ فلسفه را مي بينيم و مفهوم آن را در مي يابيم، خود فلسفه نيز در يك معناي تحت اللفظي معني دوست داشته شدن دانايي است و كودكان نيز دانايي را دوست دارند؛ كليد فلسفه پرسش است يعني همان چيزي كه بچه ها از تكرار آن خسته نمي شوند.

ايزد پناه با بيان اينكه عمدتا سئوالات كودكان بر سه مبناي بنيان هاي هستي شناختي، معرفت شناختي و زيباشناختي است، ادامه داد: فلسفه چيزي جز پرسش هاي هدفمند براي رسيدن به شناخت و درك بهتر تيست؛ كودكان و نوجوانان روزانه با موارد و مفاهيم خيلي عميقي سروكار دارند و تلاش مي كنند براساس آنها جهان پيرامون خود، رابطه خودشان با ديگران يا حتي رابطه خودشان با خودشان را پيوسته معنادارتر كنند، بنابراين با توجه به اهميت مفاهيم برايشان مهم است دائما راجع به آن مفاهيم سئوال بپرسند.

وي گفت: جامعه ما جامعه اي است كه در آن فرهنگ با سنت پيوند خورده و قطعا كودكان در مورد ماهيت خدا، منشا خدا و همچنين بسياري ديگر دغدغه شخصي و راجع به خود سئوالاتي را از ديگران ميپرسند؛ اينكه چه كسي هستند و از كجا آمده اند.

عضو هيئت علمي دانشگاه شيراز مناسب ترين عنوان براي فلسفه كودكان را "كندوكاو فلسفي با كودك" يا "كنكاش فلسفي براي كودك" دانست و گفت: فلسفه براي كودكان اساسا روش است نه محتوا، يعني به اين صورت كه از دل هر موضوعي و محتوايي مي توان روش ها را استفاده كرد؛ يعني معلم يا مربي زمينه اي را فراهم مي كند تا پرسش ها ايجاد شده و پاسخ به پرسش ها از دل گفت و گو و ديالوگ بين بچه ها با معلم يا بچه ها با يكديگر بيرون بيايد.

ايزد پناه گفت: در آموزش فلسفه به كودكان مربيان يا تسهيل كنندگان فلسفه اصلا فلسفه اي آموزش نمي دهند يا فيلسوفي معرفي نمي شود، در واقع آنها فقط كمك مي كنند كودك در چند توانايي مهارت پيدا كند؛ يكي از مهارت ها، مهارت خوب گوش دادن است. از ديگر اين توانايي ها تحليل چيزي كه ديده و چيزي كه از مشاهده دريافت كرده، است و سومين توانايي، توانايي تفكر انتقاديست كه اين توانايي در نقد خودشان و نقد ديگران بسيار شگفت انگيز است.

وي اضافه كرد: فلسفه يك روش است گفت: ما حلقه اي با بچه ها تشيكل مي دهيم و فقط زمينه اي را فراهم ميكنيم كه آن چيزي كه بچه ها به آن فكر مي كنند به زبانشان جاري شود و در تعامل و ديالوگ با ديگران قرار بگيرد اينگونه گفتگو شكل مي گيرد به اين صورت افكار اصلاح و گام به گام قدرت تفكراتشان رشد مي كند.

ايزدپناه سپس ادامه داد: فلسفه براي كودكان چيزي جز پرورش تفكر كودك يا توانمند كردن او براي تفكر نيست اما متاسفانه پرورش فكر نظام آموزشي همچنان گرفتار محتواست و مربيان و معلمان دغدغه انتقال محتوا را دارند.

اين عضو هيئت علمي ضمن آموزش فلسفه به كودك و نوجوان را نياز امروز جامعه برشمرد و گفت: اگر دغدغه آموزش فلسفه در كشور درك شده اما آنچنان كه بايد عميق درك نشده؛ يا اگر سطوح بالا متوجه شدند در سطوح مياني هنوز پذيرفته نشده، اگر در سطوح مياني پذيزفته شده، هنوز ترويج نشده يعني در سطوح پايين تر مدارس معلمان و خانواه ها هنوز آگاه نشده اند.

ايزدپناه با بيان اينكه امسال تعامل گروه علوم تربيتي دانشگاه شيراز با آموزش و پرورش در موضوع آموزش و توانمندسازي مربيان پيش دبستاني در سطح استان خيلي بهتر شده است اعلام كرد: كارگاه 140 ساعته مربيان پيش دبستاني طي 10 هفته براي توانمدسازي آنان برگزار شد كه فلسفه نيز يكي ازموارد آموزشي به آنها بود.

اين استاد دانشگاه شيراز خاطرنشان كرد: اين تعامل مطلوب اما زمان محدود كارگاه هاي آموزشي ايراد آن بود؛ لذا با تداوم اين كارگاه ها مربيان بيشتر راغب شده و حرفه اي مي شوند.

انتهاي پيام
منبع خبر:
ايسنا
   تاریخ: ۱۰:۲۹ - ۲۹/۱۰/۱۳۹۸   بازدید: ۱۹

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)