روابط عمومی دانشگاه شیراز
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

برگزاري اجلاس روساي دانشگاه هاي بزرگ كشور به صورت مجازي
 
بيست و هفتمين نشست روساي دانشگاه هاي بزرگ كشور به صورت مجازي؛با حضور دكتر حميد نادگران ، رئيس دانشگاه شيراز ، دكتر علي خاكي صديق، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، ، دكتر مجتبي صديقي رييس سازمان امور دانشجويان و روساي ۱۳ دانشگاه برتر كشور ، به ميزباني دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد.
در اين نشست مسائلي درباره چگونگي تداوم فعاليت هاي آموزشي، پژوهشي، اجرايي و دانشجويي دانشگاه هاي عضو، تعيين تكليف شهريه دانشجويان شهريه پرداز ايراني و خارجي در نيم سال جاري و بررسي راهكارهاي جلب حمايت هاي دولت براي پشتيباني از دانشگاه ها جهت تقويت زير ساخت هاي آموزش غير حضوري، وضعيت بودجه و پيگيري دريافت تنخواه از سازمان مديريت و برنامه ريزي و نحوه تأمين منابع مالي افزايش حقوق اسفند ماه ۹۸، بررسي امكان پذيرش دانشجو در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ به دليل امكان عدم تخليه خوابگاه ها و مشكلات ناشي از آن، بررسي نحوه مالكيت معنوي محتواي آموزش هاي الكترونيك و امور جاري مورد بررسي قرار گرفت.
در آغاز اين نشست، دكتر محمد تقي احمدي رييس دانشگاه تربيت مدرس در سخناني به برنامه طرح تحول راهبردي دانشگاه اشاره كرد.
دكتر سمنانيان عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس نيز در خصوص تاثير كرونا بر وضعيت فعلي دانشگاه ها مطالبي را عنوان كرد.
در ادامه دكتر محمود نيلي احمدآبادي رييس دانشگاه تهران در سخناني اظهار داشت: پس از شيوع كرونا، دانشگاه ها و آموزش عالي دچار مشكلاتي شد كه البته دانشگاه هاي كشور آموزش مجازي و الكترونيك را در دستور كار قرار دادند و بر خلاف افرادي كه در اين راه ساز مخالف مي زدند، اين شيوه تاكنون به خوبي اجرا شد.
وي گفت: تجربه آموزش مجازي كه تا امروز انجام شده نشان داد مي توان آموزش الكترونيك را با كيفيتي قابل قبول ارائه داد. هرچند كه متاسفانه عده قليلي از دانشجويان فضاي اعتراضي عليه آموزش مجازي ايجاد كردند.
رييس دانشگاه تهران با تاكيد به اينكه اين نشست مي تواند براي بر طرف كردن نقص هاي آموزش الكترونيك موثر واقع شود، افزود: در حال حاضر آموزش هاي مجازي موجب شد كه دانشجويان در خانه بمانند و در عين حال بدون اتلاف وقت به امر آموزش نيز بپردازند.
دكتر نيلي با بيان اينكه بايد نقص هاي آموزش الكترونيك را پذيرفت، اظهار داشت: همه دنيا پس از شيوع كرونا شرايط يكسان و مشابهي را تجربه كردند و شايد در اين ميان دانشگاه ها نقش بزرگتري براي متوقف نشدن آموزش ايفا كردند البته تجهيزات براي بعضي از دانشجويان، زيرساخت هاي الكترونيكي در بعضي دانشگاه ها و اساتيدي كه تجربه كافي در آموزش مجازي نداشتند، مشكلاتي ايجاد كرد ولي با مديريت صحيح مي توان بحران كرونا را تحت كنترل گرفت.
رييس دانشگاه تهران با بيان اينكه آموزش الكترونيك يك دستاورد براي كشور است، اظهار داشت: به رغم جهشي كه براي آموزش الكترونيك كشور ايجاد شد، اقتصاد و كسب و كارها باچالش همراه بود. همچنين بيشتر مشاغل و كارگران و ديگر كسب و كارها به دليل شيوع كرونا متضرر شدند و شايد تنها حقوق بگيران دولت از حاشيه امنيت برخوردار بودند.
دكتر نيلي تاكيد كرد: ارائه راهكارها براي عبور از بحران هاي فعلي يكي از انتظاراتي است كه از دانشگاهها مي رود و ما در اين زمينه پيشنهاداتي را به دولت ارائه داديم. اميدوار هستم نشست هاي مربوط به اين موضوع را با قدرت ادامه بدهيم و بيانديشيم كه چگونه در شرايط فعلي و همچنين بعد از كرونا كشور را اداره كنيم. يادمان باشد به دليل كم تجربگي جهان در حوزه مقابله با كرونا، هر كشوري كه اقدام مفيد و موثر انجام بدهد الگويي براي ساير كشورها خواهد بود چرا كه همه دنيا تشنه يادگيري كشورها در اين زمينه هستند.
رئيس دانشگاه تهران همچنين در خصوص ميزان فعاليت مراكز علمي و فناوري كشور براي حل بحران ناشي از شيوع كرونا ويروس افزود: شايد نقيصه اي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه يك ستاد ملي مديريت علم و فناوري براي مقابله با كرونا در كشور وجود ندارد. با پيش بيني هايي كه مي شود هم به لحاظ درمان و هم واكسن اين موضوع در كوتاه مدت به قطعيت نخواهد رسيد. ما بايد بيش از گذشته در اين زمينه فعال شويم و اميدوارم افتخار پيدا كردن يك داروي قطعي يا واكسن نصيب ايرانيان شود و شرط اين موفقيت اين است كه هم پول هزينه كنيم و هم اينكه ستادي شكل بگيرد كه اين سازمان در سطح كشور فعاليت خود را انجام دهد.
وي گفت: از آنجا كه كرونا همه بخش هاي جامعه رادربرگرفته همه دانشگاه ها مي توانند در كنار دانشگاه هاي علوم پزشكي براي بحران كرونا در زمينه هاي اقتصادي و اجتماعي موثر واقع شوند.
   تاریخ: ۱۷:۵۶ - ۰۶/۰۲/۱۳۹۹   بازدید: ۲۶۳

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)