روابط عمومی دانشگاه شیراز
شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹

گفت‌وگو با دكتر افشاري‌فر، قائم مقام و معاون آموزشي دانشگاه، در رابطه با اقدامات آموزشي الكترونيكي
 
برگزاري فعاليت هاي آموزشي دانشگاه شيراز به صورت الكترونيكي

دكتر افشاري فر، قائم مقام و معاون آموزشي دانشگاه شيراز، در نشستي به بيان فعاليت هاي آموزشي و آزمون هاي الكترونيكي دانشگاه شيراز پرداخت. ايشان با بيان اين مقدمه كه: در پي شيوع و تداوم ويروس كرونا و ضرورت حفظ سلامت دانشگاهيان، ستاد ملي مبارزه با كرونا مصوباتي مبني بر لزوم فاصله گيري فيزيكي را ارائه داد گفت: به دنبال اين مصوبه، دانشگاه شيراز نيز همانند ديگر اعضاي نظام آموزش عالي، تمام فعاليت هاي حضوري و آموزشي دانشگاه را به صورت الكترونيكي برگزار كرد.

وي توضيح داد: آموزش الكترونيكي براي همه ي ما پديده ي نويني بود كه تجربه ي كافي و لازم براي استفاده ي بهينه از آن وجود نداشت؛ اما خوشبختانه با همكاري و همراهي استادان، كاركنان و دانشجويان عزيز، براي تكميل زيرساخت هاي آموزش الكترونيكي برنامه ريزي هاي مختلفي صورت گرفت و شيوه نامه هاي جديدي براي نحوه ي ارائه ي دروس و ارزشيابي ها تدوين شد كه به مرور زمان با كسب تجربه ها ي بيشتر و رفع تدريجي مشكلات، دغدغه ها نسبت به روزهاي اول كاهش يافته و اينك بيش از ۹٥درصد كلاس ها به صورت الكترونيكي و با رضايت نسبي استادان و دانشجويان برگزار شده است.

تشكيل كارگروه آزمون هاي الكترونيكي

معاون آموزشي دانشگاه شيراز، درخصوص تدوين شيوه هاي ارزيابي و برگزاري آزمون ها به صورت الكترونيكي گفت: در مرحله ي نخست از استادان خواستيم هريك براساس محتواي درس خود، آزمون هاي تكويني در طول ترم برگزار نمايند، سپس در مرحله ي بعد به پايش بازخورد استادان و دانشجويان پرداختيم و با گزينش استادان موفق در زمينه ي استفاده ي موفق از بسترهاي موجود و نيز برگزاري آزمون هاي تكويني الكترونيكي، كارگروهي تحت عنوان «كميته ي آزمون هاي الكترونيكي» تشكيل گرديد.

وي افزود: باتوجه به تنوع دروس مختلف و تفاوت محتوايي آن ها، لازم بود كه بسترهاي مختلفي براي ارزشيابي دروس، به صورت الكترونيكي مورد مطالعه و بررسي قرار مي گرفت و سپس بسترهاي مناسب به همكاران معرفي مي گرديد.

ايشان به شرح وظايف كارگروه آزمون هاي الكترونيكي پرداخت و گفت: شرح وظايف مختلفي براي اين كارگروه تعيين شد كه مهم ترين آن ها عبارتند از: سياستگذاري درباره ي برگزاري آزمون هاي الكترونيكي و ابزارهاي مورداستفاده در آن، سياستگذاري درباره ي آموزش روش هاي سنجش الكترونيكي به اعضاي هيات علمي و دانشجويان و كارشناسان، نظارت بر كيفيت و امنيت سامانه هاي آموزش الكترونيكي در سطح دانشگاه، نظارت بر برگزاري آزمون هاي الكترونيكي در سطح دانشگاه، هماهنگ سازي شيوه هاي ارزيابي الكترونيكي در سطح دانشگاه و... .

برگزاري كارگاه هاي مختلف براي آزمون هاي الكترونيكي

دكتر افشاري فر از برگزاري كارگاه هاي مختلف براي آزمون هاي الكترونيكي خبر داد گفت: درخصوص موضوع ارزشيابي دروس و برگزاري آزمون ها كارگروه هاي مختلفي برگزار شد. در نخستين كارگاه، علاوه بر ارائه ي روش هاي آموزش الكترونيكي، سامانه هاي معروف دنيا در زمينه ي آموزش الكترونيكي معرفي شد. همچنين موضوع سلامت آزمون ها در اين جلسات واكاوي شد كه در نهايت منجر به تصميم گيري درباره ي «راه اندازي يك سامانه ي آزمون براي كل دانشگاه» شيراز شد.

وي افزود: در دومين كارگاه باعنوان «نگاهي به طراحي آزمون هاي الكترونيكي و حفظ سلامت آن»، ضمن ارائه ي نتايج مطالعات تحقيقات كارگروه در اين زمينه با استادان، فرايند آموزش استفاده از سامانه ي آزمون دانشگاه شيراز آغاز شد.

معاون آموزشي دانشگاه، به ويژگي هاي مهم اين سامانه كه براي نخستين بار و توسط دانشگاه شيراز طراحي شده است، پرداخت و گفت: اين سامانه قبلا در ابعاد كوچك مورد استفاده قرار مي گرفت، ليكن باتوجه به تجربيات به دست آمده و با پشتيباني مركز فن آوري اطلاعات و ارتباطات، فرايند اين تصميم بزرگ به مرحله ي اجرا درآمد.

وي ادامه داد: سومين كارگاه باعنوان «نحوه ي استفاده از نرم افزار آزمون دانشگاه براي برگزاري امتحانات پايان ترم»، نيز تشكيل شد كه در اين كارگاه، علاوه بر اساتيد، كارشناسان آموزشي هر دانشكده نيز آموزش داده شدند و در نهايت در چهارمين كارگاهي كه با حضور اعضاي هيات علمي برگزار شد، سياست دانشگاه در بحث آزمون هاي الكترونيكي كه حاصل همفكري هاي گسترده بود، ارائه شد.

دكتر افشاري فر همچنين گفت: در ابتداي هر كارگاه، بخشي از زمان جلسه به پرسش و پاسخ همكاران اختصاص مي يافت و درنهايت از پرسش و پاسخ هاي مختلف شركت گنندگان، براي بهبود امكانات و تصمصم گيري ها استفاده مي شد، به علاوه در قالب پرسش هاي متداول، دسته بندي و در سايت دانشگاه نيز بارگذاري گرديد.

قائم مقام دانشگاه شيراز از انتقال تجربيات دانشگاه شيراز به ديگر دانشگاه هاي كشور خبر داد و گفت: نتايج هم انديشي هاي كارگروه آزمون هاي الكترونيكي دانشگاه شيراز در اختيار ديگر دانشگاه هاي كشور و دانشگاه هاي منطقه ٧ كشور نيز قرار داده شده است.

دكتر افشاري فر مهم ترين ركن اين تصميمات را تلاش براي حفظ آرامش دانشجويان خواند و تصريح كرد: در تمام كارگاه هاي برگزارشده و تصميم گيري ها، از اصول مهمي كه به آن توجه داشتيم، حفظ آرامش دانشجويان در طول آزمون بود. در همين رابطه از اساتيد محترم خواستيم كه با برگزاري آزمون در طول ترم و تقسيم نمرات، اضطراب دانشجويان را تا حد زيادي كاهش دهند.

وي از برگزاري موفق آزمون هاي عمومي دانشگاه خبر داد و گفت: از پنجم تيرماه آزمون هاي عمومي دانشگاه براي ۹ عنوان درسي برگزار شده و تا ١٢ تيرماه ادامه دارد.

ايشان همچنين به طرح هميار دانشجو در دانشگاه شيراز اشاره كرد كه از ابتداي برنامه هاي الكترونيكي دانشگاه، برنامه ريزي شده تا وضعيت دسترسي دانشجويان به ابزارهاي مورد نياز آزمون الكترونيكي و... رصد شود و دانشجو را در رفع مشكلات احتمالي، تا جايي كه امكان دارد حمايت كنيم.

معاون آموزشي دانشگاه شيراز، به برنامه هاي آموزشي ترم آتي دانشگاه نيز اشاره كرد و گفت: ارائه ي كليه ي دروس نظري در نيمسال اول سال تحصيلي براساس آموزش الكترونيكي برنامه ريزي گرديده است.


   تاریخ: ۱۲:۵۴ - ۱۰/۰۴/۱۳۹۹   بازدید: ۳۸

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)