دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شیراز
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹

نشست رؤساي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي استان فارس با حضور معاون وزير علوم
 
معاون پژوهش و فناوري وزارت عتف، پس از بازديد از برخي دانشگاه هاي استان فارس، روز جمعه در نشستي با حضور رؤساي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي استان، به تبيين وضعيت آموزش عالي و اجراي طرح آمايش و ساماندهي آموزش عالي در استان فارس پرداخت.
دكتر غلامحسين رحيمي شعرباف در اين نشست، با بيان اين مقدمه كه: مديريت آموزش عالي در مقياس استاني، يعني منطقه بندي و مديريت منطقه اي، دوتا از طرح هاي مصوب هشت گانه ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، توضيح داد: پس از برگزاري جلسات و بررسي هاي متعدد، با توجه به اينكه موقعيت هاي جغرافيايي و ساختارهاي سياسي، اجرايي و اقتصادي ما عمدتا بر اساس استان ها است، آيين نامه ي مديريت استاني به تصويب وزارت عتف رسيد.
وي افزود: براساس اين آيين نامه، در هر استان شورايي تشكيل مي شود كه مسئوليت آن با رئيس دانشگاه مادر (معين) استان است.
به گفته ي معاون پژوهش و فناوري وزارت عتف، عمده ي رؤساي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي مستقل استان، به علاوه ي مديران استاني دانشگاه هاي آزاد، پيام نور، فرهنگيان، علمي-كاربردي و همين طور رئيس پارك علم و فناوري و دانشگاه علوم پزشكي استان نيز عضو آن هستند.
ايشان با يادآوري اينكه بالاترين مرجع هماهنگي برنامه ها و سياست هاي آموزش عالي اين شوراست و اين اتفاق بزرگي در كشور است، افزود: براي اولين بار در آموزش عالي شاهد اين امر و تشكيل شوراي استاني و پياده سازي در سطح استان هستيم، چراكه بايد وزارتخانه به وظيفه اصلي خود كه همان سياست گذاري در حوزه ي علم و فناوري است بپردازند.
دكتر رحيمي شعرباف در ادامه با بيان اينكه وظايف اين شورا به دو دسته ي برون استاني و درون استاني تقسيم مي شود، توضيح داد: برخي وظايف شورا به انجام تصميمات و ابلاغات وزارت عتف بازمي گردد كه باعنوان وظايف برون استاني از آن ياد مي شود، اما برخي ديگر وظايف اين شورا درون استاني است و به تصميم گيري هاي شوراي مديريت استاني بازمي گردد.
وي اعتبار كيفيت آموزش عالي استان، متناسب سازي رشته ها و مأموريت گرايي (متناسب با نياز)، پايش سلامت مؤسسه هاي آموزش، مهارت اموزي و اشتغال پذيري، امكان اشتراك گذاري مجموعه امكانات مانند آزمايشگاه ها را ازجمله وظايف درون استاني شوراي مديريت استاني برشمرد.
دكتر رحيمي شعرباف در ادامه با اشاره به ضرورت تشكيل هرچه سريع تر دبيرخانه ي اين شورا تأكيد كرد: مجموعه امكانات استان فارس بسيار عالي است و لازم است، طرح ساماندهي و آمايش، به منظور ارتقاي سطح كيفي آموزش عالي صورت بگيرد.
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري اظهار داشت: در طرح ساماندهي و آمايش آموزش عالي، مبنا بر اين است كه فعاليت هيج مؤسسه ي آموزش عالي فعالي در استان ها متوقف نشود؛ بلكه ما به دنبال آن هستيم كه ببينيم با تعريف چه عواملي، بتوانيم فعاليت مؤسسات را حفظ كنيم و با تجديدنظر و ساماندهي همه ي دانشگاه ها فعال و موجب بالابردن سطح كيفي آموزش عالي شوند.
دكتر رحيمي شعرباف در ادامه به نقد و بررسي وضعيت دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي استان پرداخت و عدم استقبال از دانشگاه ها، نداشتن فضاي مناسب و زيرساخت هاي لازم را ازجمله مشكلات برخي از مؤسسات و دانشگاه هاي استان برشمرد و افزود: اين معضل پيش رو نيازمند بازنگري در طرح آمايش است و افزون بر تجديد نظر در ساختارها، براي رشته ها نيز بايد نيازسنجي منطقه اي انجام شود.
رئيس دانشگاه شيراز نيز در ادامه ي اين مراسم، ضمن بيان برخي دغدغه ها و مشكلات ازجمله كمبود منابع مالي و بودجه در زمينه ي طرح ساماندهي و آمايش، خواستار توجيه و هماهنگي بيشتر مقامات مسئول در سطوح مختلف سياسي و اجتماعي كشور شد و گفت: توجيه شدن مسئولان در رده هاي مختلف و هماهنگي وزارت عتف با ديگر نهادها و سازمان ها در اين زمينه، براي چابك تر پيمودن مسير ساماندهي و آمايش آموزش عالي كشور لازم است.
در اين نشست، ديگر رؤساي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي استان نيز به بيان پرسش ها و ديدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
گفتني ست، معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از روز چهارشنبه، ۱۷ دي ماه، سفر استاني خود را به فارس آغاز كرد و درمدت سه روز از برخي مؤسسات آموزش عالي استان، ازجمله مراكز آكوزش عالي اقليد، آباده، فيروزآباد، استهبان، لار و همچنين پارك علم و فناوري استان فارس و مركز ISC بازديد كرد.


   تاریخ: ۰۹:۴۵ - ۲۱/۱۰/۱۳۹۹   بازدید: ۹

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)