دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شیراز
پنج شنبه ۳ تیر ۱۴۰۰
27 ارديبهشت ماه روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي گرامي باد

بيست و هفتم ارديبهشت ماه روز جهاني روابط عمومي و ارتباطات است. اين روز صرفاً يك عنوان در صفحات تقويم نيست، بلكه سرفصلي است از تعهد، تخصص، علم و هنر. روابط عمومي يك شغل نيست بلكه يك ويژگي اخلاقي و انساني است و بي جهت نيست كه مرحوم دكتر نطقي بنيان گذار علم روابط عمومي در ايران مي فرمايند:
روابط عمومي يك شغل اداري نيست بلكه يك شوق اداري است، چراكه تمامي فعالان در اين حوزه با عشق، شور و نشاط، بهره گيري از تكنولوژي روز و ايده هاي نو و همچنين تزريق هنر و تفكر خلاق در حوزهٔ اداري گام برمي دارند و روحشان با ايستايي و سكون منافات دارد.
سال ها تلاش و پيگيري دست اندركاران روابط عمومي و جامعه، روابط عمومي ايران به ثمر نشست و جامعه روابط عمومي ايران را صاحب روز ملي كرد. 27 ارديبهشت ماه روزي كه در سطح جهاني نيز به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتي نام گذاري شده است، به عنوان روز روابط عمومي و ارتباطات تعيين گرديد. اين روز فرصتي است تا نقش و جايگاه روابط عمومي را مرور كنيم.
اهميت جايگاه روابط عمومي
اهميت جايگاه روابط عمومي در عصر ارتباطات و در دوراني كه اطلاع رساني در همه عرصه ها پيشتاز است، دوچندان شده است به گونه اي كه موفقيت سازمان ها، ادارات و شركت ها و دوامشان در عرصه ها و فعاليت هاي تخصصي به عملكرد روابط عمومي هاي آن ها وابسته است. نوع كار روابط عمومي و مسئوليت هايي كه بر عهده اين بخش قرار داده شده سبب شد تا حرفه روابط عمومي، ششمين شغل پراسترس در جهان شناخته شود و سبب رونق توليد در عرصه هاي مختلف شود. زيرا مديران روابط عمومي ها افراد متخصص در زمينه كنترل آسيب ها هستند و بنابراين نيازمند توانايي تفكر و عمل سريع در شرايط پراسترس و تنش زا هستند.
كار روابط عمومي كار دل است. اولين شرط براي داشتن يك ارتباط خوب، سخن گفتن از روي علم، آگاهي و اطلاع است. مراسمي كه برپا مي شود وقتي همه آرام روي صندلي هايشان به چيزي جز برنامه ها توجهي ندارند، قلب آن هاست كه با سرعتي مضاعف در سينه مي تپد و نگران لحظه لحظه اجراي برنامه هستند، وقتي همه در حال ترك محل برگزاري برنامه هستند، آن ها هستند كه در ذهنشان نقاط ضعف را يادآوري مي كنند؛ داشتن دغدغه برگزاري گردهمايي ها، شركت در نمايشگاه و يا برپايي مراسم مختلف، مرور كنداكتور يا همان سين برنامه، استرس دريافت به موقع بروشورهاي چاپي، بنر و استند و نصب به موقع در محل مناسب مراسم، پيگيري هاي تلفني اياب و ذهاب ميهمانان، تنظيم صورت جلسات گزارش هاي مديريتي، توليد و ارسال به موقع خبر و دريافت بازتاب آن ها، به روزرساني وب سايت و رصد ايميل ها، شركت در مراسم سوگواري يا خوشحالي از دريافت خبري خوش و بسياري نمونه هاي ديگر از اين دست است كه روابط عمومي ها سكان داري آن را بر عهده دارند. اينجاست كه اگر عشق به كار نباشد نمي توان در اين حوزه وارد شد.
اهميت جايگاه روابط عمومي
اهميت جايگاه روابط عمومي در عصر ارتباطات و در دوراني كه اطلاع رساني در همه عرصه ها پيشتاز است، دوچندان شده است به گونه اي كه موفقيت سازمان ها، ادارات و شركت ها و دوامشان در عرصه ها و فعاليت هاي تخصصي به عملكرد روابط عمومي هاي آن ها وابسته است. نوع كار روابط عمومي و مسئوليت هايي كه بر عهده اين بخش قرار داده شده سبب شد تا حرفه روابط عمومي، ششمين شغل پراسترس در جهان شناخته شود و سبب رونق توليد در عرصه هاي مختلف شود. زيرا مديران روابط عمومي ها افراد متخصص در زمينه كنترل آسيب ها هستند و بنابراين نيازمند توانايي تفكر و عمل سريع در شرايط پراسترس و تنش زا هستند.
كار روابط عمومي كار دل است. اولين شرط براي داشتن يك ارتباط خوب، سخن گفتن از روي علم، آگاهي و اطلاع است. مراسمي كه برپا مي شود وقتي همه آرام روي صندلي هايشان به چيزي جز برنامه ها توجهي ندارند، قلب آن هاست كه با سرعتي مضاعف در سينه مي تپد و نگران لحظه لحظه اجراي برنامه هستند، وقتي همه در حال ترك محل برگزاري برنامه هستند، آن ها هستند كه در ذهنشان نقاط ضعف را يادآوري مي كنند؛ داشتن دغدغه برگزاري گردهمايي ها، شركت در نمايشگاه و يا برپايي مراسم مختلف، مرور كنداكتور يا همان سين برنامه، استرس دريافت به موقع بروشورهاي چاپي، بنر و استند و نصب به موقع در محل مناسب مراسم، پيگيري هاي تلفني اياب و ذهاب ميهمانان، تنظيم صورت جلسات گزارش هاي مديريتي، توليد و ارسال به موقع خبر و دريافت بازتاب آن ها، به روزرساني وب سايت و رصد ايميل ها، شركت در مراسم سوگواري يا خوشحالي از دريافت خبري خوش و بسياري نمونه هاي ديگر از اين دست است كه روابط عمومي ها سكان داري آن را بر عهده دارند. اينجاست كه اگر عشق به كار نباشد نمي توان در اين حوزه وارد شد.
نظام هاي تعاوني نمي توانند نسبت به تحولات ارتباطي، اجتماعي و اقتصادي بي تفاوت باشد و رشد تعاوني ها نيز در گرو راهكارهايي است كه يكي از اين راهكارها حضوري مؤثر و توانمند در جوامع اطلاعاتي و دسترسي به حجم وسيعي از اين اطلاعات است. اين دسترسي در قالب روابط عمومي ها و ابزارهاي ارتباطي امكان پذير است كه مي تواند به شكلي جامع اين حضور را برجسته سازد. اما چگونگي اين حضور نيز بدون داشتن پشتوانه هاي علمي محقق نخواهد شد.
به هرحال نگاه حاضر به روابط عمومي و جايگاه روابط عمومي در كشور با اجرايي شدن اين توجهات مي تواند گام هاي بلندي را در حركت روبه رشد نظام ارتباطي و روابط عمومي در كشور بردارد و اين حرفه و فن تخصصي را در جايگاه و مرتبه و منزلت واقعي خويش قرار دهد. درواقع مي توان گفت روز ملي ارتباطات و روابط عمومي مي تواند نقطه عطفي را در توسعه و تحول واحدهاي روابط عمومي در ايران ايجاد نمايد. بي شك اين روز تداعي گر اهميت و نقش روزافزون صنعت روابط عمومي در دنياي ارتباطات است كه امروزه به قلب تپنده مجموعه هاي مختلف تبديل شده است.

 
منبع/نویسنده:
سپیدار سیستم
 
تاریخ: ۲۶/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۵۶

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)