دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شیراز
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

رونمايي از سايت دومين بازارچه‌ي توليدات دانشجويي با عنوان "چرتكه"
 
سايت دومين بازارچه توليدات دانشجويي با عنوان ''چرتكه'' با حضور معاون فرهنگي و اجتماعي و مدير فرهنگي وزارت عتف، اعضاي هيأت رئيسه دانشگاه شيراز و جمعي از دانشگاهيان سراسر كشور به صورت مجازي رونمايي شد.
آيين افتتاحيه و رونمايي از سايت دومين بازارچه ي توليدات دانشجويي چرتكه كه به همت مديريت فرهنگي دانشگاه شيراز و با شركت ۹ دانشگاه فردوسي مشهد، ملاير، سمنان، اروميه، حضرت معصومه قم، ولي عصر رفسنجان، خرمشهر، ميبد يزد و گلستان ترتيب يافته است، در سالن مصطفوي ساختمان مديريت دانشگاه شيراز برگزار شد.
دكتر علي حفيظي، مدير فرهنگي دانشگاه شيراز در حاشيه ي اين مراسم، درخصوص روند اجرايي بازارچه چرتكه توضيح داد: با توجه به شيوع ويروس كرونا و عدم امكان برگزاري نمايشگاه هاي حضوري، دانشگاه شيراز با طراحي اولين وب سايت فروشگاهي دانشجويان، نمايشگاه دستاوردهاي دانشجويي و توليدات دانشجويي چرتكه را به صورت مجازي برگزار كرد.
وي افزود: فراخوان بازارچه توسط معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت عتف منتشر شد و تعداد ۱۴۰هنرمند از ۹ دانشگاه مختلف، تمايل خود را به شركت در بازارچه اعلام كردند كه هم اكنون ۹۵ غرفه در سايت با قريب ۱۵۰۰ محصول در سايت قابل مشاهده است.
وي در خصوص ويژگي هاي اين نمايشگاه نيز بيان داشت: ازجمله ويژگي هاي بارز اين نمايشگاه، ايجاد يك زيست بوم نوآورانه و فناورانه براي دانشجويان سراسر كشور است كه امكان تعامل دوجانبه و ارزيابي كيفيت توسط خود دانشجويان را به وجود مي آورد، همچنين اين وب سايت امكان برگزاري دوره هاي آموزشي دارد.
دكتر حفيظي اعلام كرد: در اين دوره از بازارچه، دوره هاي مختلف آموزشي در ۱۵حوزه صنايع دستي و ۱۱حوزه كسب وكار طراحي شده است كه در طول جشنواره اجرايي خواهد شد؛ اين دوره ها شامل كارگاه آموزش بسته بندي، كارگاه مدل كسب وكار، كارگاه هاي مختلف هنري و ... است.
مدير فرهنگي دانشگاه شيراز توضيح داد: در اين نمايشگاه مجازي، دانشگاه هاي سراسر كشور با ايجاد صفحه ي شخصي دانشگاه خود در سايت احراز هويت شده و از آن پس دانشجويان آن دانشگاه مي توانند محصولات خود را در دسته بندي دانشگاه خود بارگزاري نمايند.
به گفته ي مدير فرهنگي دانشگاه شيراز، غرفه هاي موفق درنهايت به پارك علم و فناوري و مركز نوآوري و كارآفريني معرفي مي شوند.

برآيند كنش هاي جمعي افزايش سرمايه ي اجتماعي است
در اين آيين، معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم، تحقيقات و فناوري، ضمن ابراز خرسندي از برگزاري اين بازارچه و تقدير از دانشگاه شيراز، بيان داشت: خودشكوفايي در سايه ي كار و فعاليت حاصل مي شود و بر همين مبناست كه جوهره ي انسان به كار و تلاش است و همه ي آنچه با عنوان دستاورد مي شناسيم حاصل فعاليت است.
دكتر غلامرضا غفاري، با تاكيد بر اينكه فرهنگ كار گروهي باعث هم افزايي بيشتر مي شود، گفت: كار گروهي تاثيرگذارتر است و مي تواند باعث توسعه ي فرهنگي شود.
وي، با اشاره به اينكه اين جنس فعاليت ها زمينه ي ايجاد هويتي تازه را فراهم مي كند، افزود: در پرتو اين رويدادها، نشاط و لذتي حاصل مي شود كه بي مانند است.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم، تحقيقات و فناوري اضافه كرد: امروز بخش اندكي از جمعيت دنيا هم فاقد مهارت است و هم علاقه اي به آموزش آن ندارد، از همين رو ضروري است دانشگاه هاي نسل جديد براي كسب توانمندي بيشتر در اين زمينه تلاش كنند.
دكتر غفاري، برآيند كنش هاي جمعي را افزايش سرمايه ي اجتماعي و توجه به ذهنيت هاي مشترك دانست و گفت: حاصل كار در نهايت به اميدآفريني ختم مي شود و اميد مهم ترين ويژگي است كه منجر به ايجاد افق هاي جديد مي گردد.
دانشجويان با برپايي بازارچه ي چرتكه نشان دادند كه چيزي مانع از فعاليت آن ها نمي شود


رئيس دانشگاه شيراز نيز در اين آيين با بيان اينكه دانشگاه ها بايد خود را به استانداردهاي دانشگاه نسل سوم و چهارم (دانشگاه كارآفرين و جامعه محور) نزديك كنند، اظهار داشت: حركت در اين مسير اجتناب ناپذير است؛ دانشگاه ها در نسل سوم رسالت دارند بعد از دانش آموختگي، دانشجويانشان را رصد كنند و درباره ي آن ها مسئوليت پذير باشند و در قبال حل مسائل جامعه خود را مسئول مي دانند.
دكتر نادگران با تاكيد بر اينكه دانشگاه محل سعي و خطاي دانشجو است، افزود: با انجام كار دانشجويي، دانشجويان با پختگي و رسيدن به تراز مناسبي وارد اجتماع مي شوند و با اين رويكرد، زمينه ي ايجاد نمايشگاه هاي متفاوت توليدات دانشجويي طراحي شده است.
وي، در خصوص گشايش دومين بازارچه دانشجويي ''چرتكه'' در دانشگاه شيراز نيز توضيح داد: نخستين نمايشگاه توليدات دانشجويي سال ۹۸ در پرديس ارم اين دانشگاه به صورت حضوري رقم خورد و امسال با برگزاري اين برنامه به طور مجازي، دانشجويان به ويروس كرونا نشان دادند كه چيزي مانع از فعاليتشان نمي شود.
رئيس دانشگاه شيراز درخصوص هدف از برپايي اين بازارچه نيز توضيح داد: هدف از ايجاد اين بازارچه، مهارت آموزي دانشجويان، پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي از طريق توسعه و تقويت كارآفريني دانشجويان، ارتقاي نشاط اجتماعي بين دانشجويان فرهنگ سازي خانواده پايدار با تأكيد بر ترويج كسب و كار و اشتغال دانشجويان، بروز توانمندي هاي توليدي دانشجويان، ايجاد اشتغال براي دانشجويان، آشنايي دانشجويان با فرصت هاي اشتغال و كارآفريني، تقويت وضعيت اقتصادي قشر دانشجو، افزايش بازدهي دانشجويان مشغول به فعاليت هاي توليدي، ايجاد بستر مناسب براي بازاريابي و فروش محصول ايجاد زمينه براي توليد ثروت، ايجاد بستر مناسب جهت ظهور، پرورش و شكوفايي ايده هاي توليدي، شور و نشاط توليد محور، ايجاد فرصت براي جذب سرمايه گذار، ايجاد بستر مناسب براي ارتقا محصول، ايجاد انگيزه، نمايش دست آوردها و نقش آفريني صحيح اجتماعي است.
دكتر نادگران ضمن سپاسگزاري از ديگر دانشگاه هايي كه براي راه اندازي اين دوره از بازارچه همكاري داشتند، اظهار داشت: بازارچه ي چرتكه فعاليت هاي ارزشمند و در نوع خود بي بديلي دارد.



بازارچه ''چرتكه'' قابل توسعه و گسترش است
معاون دانشجويي دانشگاه شيراز هم در اين آيين بيان كرد: ايجاد اشتغال براي دانشجويان در سال هاي اخير از دغدغه هاي مجموعه دانشگاهي كشور بوده است و همواره نگران سرنوشت دانشجوياني بوده ايم كه پس از دانش آموختگي، گرفتار بيكاري و معضلات آن شده بودند.
دكتر سيد مجتبي واعظي افزود: ايجاد بازارچه چرتكه با هدف ايجاد شرايط كارآفريني براي دانشجوياني است كه مي توانند كالا يا خدمتي را عرضه كنند، چه اين اقدام در راستاي رشته تحصيلي آنان باشد و چه مربوط به توانمندي دانشجويان و ذوق آنان باشد.
وي، اظهار داشت: با ايجاد بازارچه ي چرتكه ۲هدف عمده، ايجاد درآمد براي دانشجويان و زمينه سازي براي كارآفريني پس از دانش آموختگي از رهگذر كسب مهارت، مدنظر بوده است و خوشبختانه در ۲ سال اخير دانشجويان مهارت هايي را در اين زمينه كسب كرده اند كه شايان توجه است.
به گفته ي معاون دانشجويي دانشگاه شيراز، زمينه ي توسعه و گسترش اين بازارچه وجود دارد و با ايجاد بازار مجازي در فضاي ديجيتال در پي راهكاري براي اتصال تمام كشور به اين بازارچه هستيم.
واعظي ادامه داد: تا كنون بازارچه ي مجازي دانشجويي در كشور راه اندازي نشده است و از همين رو به آينده ي آن و زمينه هاي رشد آن خوشبين هستيم.


امضاي تفاهم نامه ميان معاونت فرهنگي-اجتماعي دانشگاه شيراز و شركت كارآفرين نوين تجارت پرسيا (تضمين اپ) با هدف استفاده از سرويس تضمين اپ در نمايشگاه بازارچه توليدات دانشجويي چرتكه (چرتكه بازار) حسن ختام اين برنامه بود.
گفتني ست، بازارچه ي چرتكه از ۲۶ بهمن ماه آغاز شده و تا ۶ اسفندماه ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت. علاقه مندان براي بازديد و ثبت نام در اين بازارچه مي توانند به سايت چرتكه به نشاني https://chortkehbazar.ir مراجعه نمايند.
براي مشاهده موشن گرافي دومين بازارچه توليدات دانشجويي چرتكه اينجا را كليك كنيد.
براي مشاهده گزارش تصويري آيين افتتاحييه دومين بازارچه توليدات دانشجويي چرتكه اينجا را كليك كنيد.
   تاریخ: ۱۳:۱۰ - ۲۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۰۸

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)