دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شیراز
پنج شنبه ۳ تیر ۱۴۰۰

تقدير از اساتيد نمونه‌ي آموزش الكترونيكي در آيين بزرگداشت روز معلم
 
آيين بزرگداشت روز معلم و استاد همراه با تقدير از اساتيد نمونه ي آموزش الكترونيك، به همت معاونت آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه شيراز برگزار شد.
در اين مراسم كه به صورت برخط ترتيب يافت، دكتر عليرضا افشاري فر معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه به عنوان نخستين سخنران اين مراسم، ضمن گراميداشت هفته ي سرآمدي آموزش و بزرگداشت مقام شامخ استاد «سوم تا دوازدهم ارديبهشت» به موضوع چالش ها و مشكلات موجود بر سر راه دانشگاه ها در سال گذشته و راهكارهاي آن در پي تغيير شيوه ي آموزش از حضوري به الكترونيكي پرداخت.
وي گفت: علي رغم موفقيت هايي كه آموزش عالي در كشور داشته، برخي از فعالان آموزش عالي معتقدند كه آموزش جايگاه اصلي خود را در ۳ دهه ي اخير نداشته است.
دكتر افشاري فر با بيان اينكه ما بايد توجه دانشگاهيان را به موضوع آموزش باكيفيت جلب كنيم، افزود: با اين كيفيت مي توانيم نقش آموزش را بازيابي و بازسازي كنيم، به همين دليل بايد به اين نكات توجه كرد: ۱.افزايش كمي بي سابقه آموزش عالي؛ ۲.عدم توجه شايسته به موضوع كيفيت در آموزش عالي، ۳.فرصتي مغتنم براي توجه جامعه دانشگاهي به امر آموزش و ۴.تلاش براي احيا و بازيابي نقش آموزش باكيفيت در دانشگاه هاي كشور.

تربيت نيروي انساني كارآمد ازجمله ر اه هاي پيشرفت كشور
معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه شيراز تأكيد كرد: مهم ترين و ابتدايي ترين عامل ايفاي نقش دانشگاهيان در پيشرفت كشور، تربيت نيروي انساني كارآمد است و اين مهم مقدور نخواهد بود مگر اينكه آموزش در سطح بالا و با كيفيت مناسب باشد.
وي با بيان اينكه آموزش باكيفيت نقش كليدي در توسعه ي كشور دارد، تصريح كرد: ازجمله اركان مدل هاي كيفيت، تدوين تبيين مأموريت و اهداف سازماني، مشخص كردن جهت گيري هاي اصلي عملكرد، تبيين مأموريت ها براساس شناخت دقيق از محيط پيرامون، بررسي نيازها، انتظارات بخش هاي مختلف جامعه و آينده پژوهي است.
وي اظهار كرد: آموزش مجازي براي همه ي ما يك پديده ي جديد بود كه تجربه ي كافي و لازم را در ابتداي كار نداشتيم، اما به تدريج با كسب تجربه و حل تدريجي مشكلات به مرحله اي از كار رسيديم كه به خوبي و بدون مشكلات خاصي كلاس ها و كارگاه هاي آموزش را به صورت آنلاين برگزار مي كنيم.
دكتر افشاري فر با اشاره به اينكه دانشگاه شيراز در زمينه ي آموزش مجازي بسيار موفق عملكرده است؛ به انجام برخي از فعاليت ها در اين زمينه همچون برگزاري كارگاه هاي آموزشي براي اعضاي هيأت علمي، اختصاص دادن صفحه اي از وبسايت دانشگاه بهمنظور آموزش مجازي، تشكيل گروه هاي مجازي آموزشي-پشتيباني در اين زمينه و خريد تجهيزات لازم و تكميل زيرساخت هاي آموزش مجازي دانشگاه شيراز، اشاره كرد.
وي گفت: مشكلاتي چون عدم آشنايي برخي از هيات علمي، كارمندان و دانشجويان با آموزش هاي الكترونيكي، متناسب نبودن بعضي از مقررات آموزش الكترونيكي در نيم سال گذشته، ناكافي بودن و يكنواخت نبودن امكانات دانشجويان در زمينه ي سخت افزاري و مهارت هاي ارتباط عمومي، نبود بعضي از امكانات فني، قطع ارتباط استاد با دانشجو و برگزار نشدن كلاس هاي عملي دانشجويان و برگزاري امتحانات به صورت الكترونيكي و ... را ازجمله چالش هاي و مشكلات در سال گذشته بود.
دكتر افشاري فر با بيان اينكه هركدام از اين چالش ها و مشكلات با همت و تلاش اساتيد و مسؤولان دانشگاه، بيش از ۹۰درصد بهبود يافت، به انجام برخي از اقدامات در زمينه ي رفع چالش ها و مشكلات اشاره كرد كه از آن جمله مي توان ابلاغ و اجراي سريع مصوبات؛ اجراي طرح هميار دانشجو، تشكيل كارگروه هاي مختلف آموزش الكترونيكي، آزمون هاي مجازي، تدوين دروس عملي به صورت الكترونيك، برگزاري بيش از ده ها كارگاه در سطح دانشگاه و كشور و.... را نام برد.
وي در پايان به مؤلفه هاي لحاظ شده در انتخاب اعضاي هيأت علمي نمونه پرداخت و گفت: شاخص هاي هشت گانه ي آموزشي و تربيتي؛ تكليف؛ ارزيابي؛ حمايتي؛ رسانه هاي چندگانه؛ طراحي درس؛ فناوري و همكاري با مديريت بخش و دانشكده و حضور و تعامل با دانشجويان در انتخاب اعضاي هيأت علمي نمونه مدنظر قرار گرفته است.

تبديل تهديد به فرصت در آموزش الكترونيكي
دكتر نادگران، رئيس دانشگاه شيراز نيز در اين آيين، ضمن تبريك و پاسداشت مقام معلم از عدم حضور دانشجويان و استادان در دانشگاه ها در دوران شيوع بيماري كرونا اظهار دلتنگي و ناراحتي كرد و گفت: اميدوارم هرچه زودتر اين بحران را پشت سر بگذاريم و شاهد حضور پرشور دانشجويان در دانشگاه ها باشيم.
وي اظهار داشت: آموزش عالي كشور در ايام كرونا توانست امتحان خوبي پس بدهد. تلاش، جديت و زحمات مضاعف استادان و فرهيختگان نسبت به زماني كه كلاس ها به صورت حضوري برگزار مي شد، باعث شد كه فرآيند آموزش جوانان اين مرز و بوم حتي يك لحظه هم متوقف نشود.
دكتر نادگران افزود: با توجه به وجود بيماري منحوس كرونا، آموزش عالي كشور به يكباره با يك پديده اي غريب و ناآشنا روبه رو شد؛ اما باز هم با همت، تلاش و جديت اساتيد و كارمندان دانشگاه شيراز، آموزش باكيفيت همچنان ادامه پيدا كرد و با وجود مشكلاتي كه اين بيماري براي مردم به خصوص محصلان به وجود آورد، توانستيم تهديد اين بيماري را به فرصت پيشرفت در زمينه هاي فني، زيرساختي، آموزشي و آي تي دانشگاهي تبديل كنيم.
وي ادامه داد: در طول اين مدت، دانشگاه هايي كه از زيرساخت هاي مناسب بهره مي بردند كمك شاياني به ساير دانشگاه ها كردند و دانشگاه هايي هم كه زيرساخت ضعيفي داشتند، متوجه شدند كه به منظور فراهم آوردن امكاني براي آموزش مجازي بايد زيرساخت هاي لازم را مهيا كنند، بدين ترتيب درواقع ما توانستيم تهديد كرونا را به فرصت تبديل كنيم.
دكتر نادگران در پايان از اعضاي هيئت علمي دانشگاه كه با تلاش طاقت فرسا بار آموزش مجازي را به دوش كشيدند و در اين مسير از حركت باز نايستادند، تشكر و قدرداني ويژه كرد و ابراز داشت: ما تمام تلاش خود را به كار گرفتيم تا بخش عمده اي از مشكلات مربوط به آموزش مجازي را برطرف كنيم و درصدد هستيم كه بتوانيم مشكلات و ايرادات فني ديگري هم كه در اين زمينه وجود دارد حل كنيم. اميدواريم كه اين حركت همدل و هم افزا ادامه پيدا كند.
دكتر منتظر رئيس مركز نظارت، ارزيابي و تضمين كيفيت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز در اين مراسم ضمن تقدير از دانشگاه شيراز براي برگزاري اين برنامه، به پيشينه ي دانشگاه شيراز در زمينه ي آموزش الكترونيكي اشاره كرده و گفت: دانشگاه شيراز از پيشگامان آموزش الكترونيك در ميان دانشگاه هاي كشور بوده است؛ اما تجربه اي كه از سال گذشته و در طول اين ۱۴ماه، در پي شيوع بيماري كرونا و تغيير شيوه ي آموزش از حضوري به الكترونيكي در اين زمينه كسب كرد است؛ اگر نگوييم بيش از آن ساليان گذشته است، حداقل بايد بگوييم كه با آن برابري مي كند.
وي در ادامه به ارائه ي گزارشي از ارزيابي صورت گرفته از تجربيات دانشجويان در آموزش غيرحضوري در دوره ي شيوع بيماري همه گير كرونا پرداخت و هدف از انجام اين پيمايش را بهبود ارتقاي فرآيند آموزش در كشور معرفي كرد.
رئيس مركز نظارت، ارزيابي و تضمين كيفيت وزارت عتف، از همگان خواست تا در طول اين دوران به ارزيابي تجربيات جديد بپردازند.
در پايان اين مراسم نيز از استادان نمونه ي آموزش الكترونيكي تقدير شد.
براي مشاهده ي اسامي استادان نمونه ي آموزش الكترونيكي اينجا را كليك كنيد.

   تاریخ: ۱۴:۵۱ - ۲۰/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۶۴

نظرات کاربران

نظر شما:
نام: *
ایمیل:
متن: *

(۳۰۰ کاراکتر)